Een bijzonder pelgrimsverhaal

22 september 2014 - San Gimignano, Italië

Vandaag nu eens geen reisblog, maar een tip voor mensen die geïnteresseerd zijn in een bijzonder pelgrimsverhaal. De aanleiding is als volgt.
Toen ik in Lausanne was, bezocht ik daar de kathedraal. Op een plek in de kathedraal is er voor pelgrims gelegenheid een stempel in hun Credential te zetten. Ik maakte daar ook gebruik van en terwijl ik daar mee bezig was passeerde er een vrouw met een kind en keken toe. De vrouw vroeg me naar het hoe en waarom van de stempel en zo vertelde ik over mijn voettocht. Ze was zeer geïnteresseerd en zelfs aangedaan. Ze vertelde me dat ze een boek geschreven had over een man die vanuit Zuid Engeland naar Schotland een voettocht ondernam om een heel bijzondere reden. En wat hij tijdens die tocht allemaak meemaakte. Ik vond het heel bijzonder maar vergat te vragen naar de titel van het boek. De volgende dag echter zat ik op het meer van Genève op de boot van Lausanne naar Montreux. Een Duitse vrouw zat naast me en zag mijn rugzak en zo raakten we aan de praat over mijn voettocht. En ze vertelde me dat ze onlangs een boek had gelezen over een man die een voettocht maakte van Zuid Engeland naar Schotland om een heel bijzondere reden. En wat hij tijdens die tocht allemaal meemaakte. Voor mij was het duidelijk dat dat het boek was waar die vrouw in Lausanne het over had gehad. Die Duitse vrouw noemde me de titel en zo kon ik het boek ook vinden. De oorspronkelijke titel luidt: The unlikely pilgrimage of Harold Fry en is geschreven door de Engelse actrice en schrijfster Rachel Joyce (de vrouw dus die ik in Lausanne had gesproken). Ik heb het als e-book gedownload en gelezen. De Nederlandse titel luidt: De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry.
Een bijzonder(gefingeerd) verhaal en mocht je het gaan lezen durf ik te wedden dat je tijdens het lezen ook nog wel eens aan mijn verhalen zult denken.

1. Marianne de Bruin-van Oort:
    22 september 2014
    Bram, wat een bijzonder pelgrimsverhaal! Wat heb je dit weer mooi omschreven. Ik ga het ook downloaden en lezen. Veel wandelplezier nog voor de laatste loodjes.
    Hartelijke groet van Rob en Marianne
  2. Dineke:
    22 september 2014
    Synchroniciteit. Toeval bestaat niet. Een prachtig verhaal over dingen en mensen die op je pad komen. Zo kun je geraakt worden door het mysterie dat leven heet. Dank je, Bram!
  3. Erica Visman:
    Hallo Bram,

Op mijn tocht naar Rome heb ik twee boeken gelezen, waaronder het door jouw op bijzondere wijze ontdekte boek. Ik vond het een prachtig boek. Mij zette het aan het denken over mijn reis door het leven en de verhouding tot andere mensen. Het tweede boek dat ik gelezen heb is Wild van Cheryl Strayed. Als je 's avonds in je bed lekker ligt te lezen en je denkt dat je een zware dag gehad hebt, dan kun je lezen hoe het allemaal nog zwaarder/ingewikkelder kan. Onze tocht is dan een tocht voor watjes : dat relativeert enorm.

Geniet van je laatste weken, het is voorbij voordat je er erg in hebt!
  4. Andries en Alie:
    22 september 2014
    Lieve Bram, inderdaad is het een heel apart boek. Ik heb het een jaar geleden gelezen en ik vond het zeer de moeite waard. Bijzonder dat je de schrijfster hebt ontmoet. Groetjes Andries en Alie
  5. Paula:
    22 september 2014
    Och Bram, wat een bijzonder verhaal. Dank daarvoor en ook voor de leestip. Dineke schrijft zo mooi, dat je geraakt kunt worden door het mysterie van het leven. Bij het lezen "klonk" die geraaktheid ook door. Het geeft natuurlijk ook weer aan, dat je steeds weer zulke waardevolle ontmoetingen hebt met allerlei mensen op jouw pad. Maar vooral ook, dat je daarvoor openstaat en dat het meer dan vluchtige momenten zijn, die je beleeft. Bijna te mooi om waar te zijn!
  6. Fredy Schild:
    22 september 2014
    Mooi verhaal op zich, maar ik heb de titel/schrijver genoteerd
  7. Jenny:
    Goedenavond Bram,
    Bedankt voor je bijzonder pelgrimsverhaal, zo ontmoet je steeds weer mensen van "alle rangen en standen" onderweg.
    Alle goeds voor de laatste weken van je pelgrimstocht naar Rome.
    Jenny Stekelenburg-Feenema
  8. Coby wattel:
    23 september 2014
    Hallo Bram,
    Bijzonder verhaal door bijzondere ontmoetingen. Wij hebben allebei dat boek ook eerder al gelezen en vonden het ook een heel apart boek en mooi om te lezen.
    Je komt vaak mooie dingen op je reis tegen met ook bijzondere ontmoetingen. Je weet daar ook goed mee om te gaan. Fijn dat je ons hierin laat delen. Goede reis verder!
    Hartelijke groeten van Bram en Coby
  9. Ko en Rudie:
    24 september 2014
    Beste Bram, wat is dit een bizar maar o zo`n mooie ontmoeting.
    En wat mooi dat je die Duitse mevrouw hebt mogen ontmoeten zo is het verhaal heel mooi rond. Een mooie ervaring om mee te kunnen nemen in je "rugzak". Geniet en voor het vervolg wederom een fijne reis.
    Groetjes Ko en Rudie
  10. Marchien enkelaar lenten:
    25 september 2014
    In het boek " Het zevenvoudige pad van Franciscus van Assisi" las ik deze woorden:Zo kunnen we vanuit ons wezen handelen, in vrijheid gehoorzamen aan wie we mogen zijn en wat we behoren te doen in het volste vertrouwen dat we daarbij door het Zijn of het Leven zelf op wonderbaarlijke
    wijze worden geleid.
    Lieve groet, Marchien
  11. Marieke:
    25 september 2014
    Ha Bram, wat een bijzonder verhaal! Dankjewel!
    Ik ga het boek meteen bestellen!
    Lieve groetjes, Marieke
  12. Marchien enkelaar lenten:
    Dag Bram,
    Wat een bijzondere ervaring die je leven weer meer inhoud geeft. Is het zo dat we mogen leven in het volste vertrouwen dat we daarbij door het Zijn of hel leven zelf op wonderbaarlijke wijze worden geleid?
    Bedankt Bram voor wat je met ons deelt!
    Lieve groet,
    Marchien
  13. Dit en Piet Bongers:
    25 september 2014
    Dag Bram, We zijn net weer terug uit Rome en omgeving en bezochten o.a. het Vaticaan en in de kerk der Friezen woonden we op zondagmorgen de kerkdienst bij. We hebben in onze vakantie diverse keren aan je gedacht. Mogelijk bezoek je een aantal van dezelfde historische plekken. Een bijzondere ontmoeting , die je mee hebt gemaakt. Dat laat vast en zeker een langdurige indruk achter. We hebben de titel genoteerd van het boek en zullen dat binnenkort ook aanschaffen.
    We zijn benieuwd naar je ervaringen op het laatste deel van je pelgrimage.
    Hartelijke groet,
    Dit en Piet