Jeruzalem

13 juni 2017 - Jerusalem, Israël

In Gimzo heb ik in het gezin waar ik al over vertelde de sabbat meegevierd, ik kreeg een keppeltje op naar de synagoge. Tijdens de maaltijd zegende de huisvader de zes kinderen. Het was bijzondet al deze rituelen mee te maken.
De volgende dag was ik bij een ouder echtpaar in huis, zij zijn echter niet-praktizerend en zo zie je de verschillen in beleving.
Messilat Zion heet het dorp waar deze mensen wonen en het is in 1944 ontstaan nadat enkele tientallen gezinnen uit een streek in India naar hier emigreerden. Nu, enkele generaties later, hebben ze zich vermengd met andere nationaliteiten en is het dorp uitgebreid met een nieuwe wijk.
Het laatste dorp waar ik overnachtte was Tzuba. Daar is een kibbutz rondom een wijnmakerij en men woont er in een leefgemeenschap. In de streek rond deze dorpen is hevig gevochten in de jaren voor 1948. Onderweg zag ik regelmatig herdenkingsmonumenten.

Ook deze laatste dagen waren zwaar, ik raad niemand aan om in juni nog in Israel te wandelen. Het is te heet. Maart-mei is een betere tijd. Ik heb me aangepast door af en toe de bus te nemen en een rustdag. Het heeft me geen letsel toegebracht, maar ik voel wel dat ik een beetje moet herstellen.

Maandag kwam ik aan in Jeruzalem. Het was overweldigend deze stad binnen te lopen. De wegen er naar toe zijn steeds stijgend, de stad was letterlijk en figuurlijk een hoogtepunt. Ik besefte dat ik in de voetsporen liep van ontelbare pelgrims. Het is uniek om zo'n tocht te maken en toch ook niet, je staat immers in een traditie.
Meteen liep ik door naar de oude stad. Als je dan de muren en de poorten ziet, komen de bijbelse verhalen tot leven.
Nog lang niet alles heb ik gezien, maar ik was bij de kerk van het Heilig Graf. Voor joden, christenen en moslims is dit een zeer heilige plek. Overvol was het daar en iedereen wil foto's maken, kaarsen aansteken etc. Ik was bij de Klaagmuur, ook daar waren veel mensen. Ik liep door de Via Dolorosa, de weg die Jezus liep vanaf zijn veroordeling tot de plek waar Hij werd gekruisigd. De restanten van de badplaats Bethesda, waar Jezus een verlamde man genas. De kerk van Anna, de moeder van Maria, in de crypte is de plek waar Maria geboren zou zijn.
Nog veel meer plekken ga ik bezoeken de komende dagen en ik laat het op me inwerken. Ik hoop ook mijn Testimonium te krijgen. Dit is een officiële oorkonde vanwege mijn pelgrimage naar deze stad. Dit wordt verzorgd door Fransiscanen in het Christelijk Informatie Centrum in de oude stad.

Ik voel me buitengewoon rijk dat ik dit heb kunnen doen. Ik deed het zoals ik ben, en ik was me altijd bewust van de steun van mijn kinderen en familie, de bloglezers en de facebookvolgers. Bij de start in Canterbury was het onmogelijk te overzien of ik het zou kunnen volbrengen en hoe het zou gaan lopen. Maar ik heb wel altijd vertrouwen in de onderneming gehad. Altijd geloofd dat er na een teleurstelling of oponthoud ook weer wegen zijn om verder te gaan. Ik voel me ook bevrijd nu ik dit af ga sluiten. Ik laat dit nu los en vind dan wellicht de moed om weer nieuwe wegen in te slaan. Want de weg gaat altijd verder.
Vaarwel.

Hartelijke groet,

Bram

1. Ina:
    13 juni 2017
    De geschiedenis doorleven, het heden daarbij in ogenschouw meenemen. Het laat je de verwondering zien. Fijn om dit mee te beleven door je geschreven woord.
    Met deze intense beleving ga jij de verdere toekomst tegemoet.

Ook voor de thuiskomst Gods zegen.
  2. Ben:
    13 juni 2017
    Dank Bram! Dat ik met jou deze geweldige tocht mocht meebeleven. Geen vaarwel, maar kom terug om te verhalen!
  3. Lisette T:
    Hallo Bram
    Je bent er, geweldig. Wat een fantastisch gevoel zal het zijn om daar te lopen. En dat beschrijf je ook.
    Geniet nog even van je verblijf in Jeruzalem. En bedankt voor je verhaal en dat we mee mochten kijken.
    En een goede reis terug naar Nederland.
  4. Werkman:
    13 juni 2017
    Bram, jij bent letterlijk en figuurlijk opgegaan naar Jeruzalem.
    Verder nog veel goede dagen en ontmoetingen gewenst.
    Een veilige thuisreis en tot ziens in Nieuwegein.
    Dank voor al je mooie en indrukwekkende verhalen!
  5. C.M. Hollander:
    Beste Bram,
    Je doel gehaald, wat een prestatie! Geniet nog even van Jerusalem en kom weer veilig thuis. Het is hier af en toe tegen de 30 graden en dan weer een paar dagen 19, dus ook hier is het af en toe afzien qua temperatuur. Ik hoop nog meer van je reis te horen, als je weer terug bent.
    Groetjes,
    Cor Hollander
  6. Jan Heijmans:
    13 juni 2017
    Bedankt Bram . Vaarwel, want gevaren moet er worden!
  7. Miep Hartman:
    13 juni 2017
    Lieve Bram, hartelijk gefeliciteerd dat je je pelgrimage tot een goed einde hebt gebracht.
    Wát een indrukken moet je verwerken! En nu in Jeruzalem. Ook daar zullen verschillende gedachten door je hoofd gaan: de huidige tijd met haar problemen en de tijd van eeuwen geleden,
    Goede reis terug en graag tot ziens!
    vr.gr. Miep.
  8. Heleen:
    13 juni 2017
    Gefeliciteerd Bram, je hebt het volbracht!
    Ik kreeg steeds kippenvel van je geweldige belevingen, terwijl
    jij smolt van de hitte!
    Dank je wel ,Bram en ik wens je een ontspannen terugreis!
  9. Wouter Schraven:
    13 juni 2017
    Mooi Bram. Gefeliciteerd. Het zal vast wel heel apart voelen dat de laatste etappe is gelopen. Zeker komen er weer nieuwe wegen waarop je mag gaan, dichtbij of iets verder van huis. Vertraag nog even want wie vertraagt ziet het meest. groet Wouter
  10. Rita Denkers:
    13 juni 2017
    Van harte gefeliciteerd met het behalen van je einddoel. Heel erg bedankt voor de verhalen en de mooie foto's.
    Nu wij nog, misschien volgend jaar! Hartelijke groet Piet en Riet
  11. Jan Lippus:
    13 juni 2017
    Beste dappere doorzetter, Bram.
    Mooi dat je bent gekomen daar, waar je zolang naartoe hebt geleefd. Opluchting wellicht, maar ook direct iets van heimwee, dat het nu toch echt voorbij is?
    Ik ga al je verhalen lezen, maar hoop je weer eens in Ijsselstein live te horen vertellen.
    Veilige thuisreis!
    Jan Lippus
  12. Dineke:
    13 juni 2017
    Ooit moesten wij, in de opleiding die ik deed, iets maken/laten zien/verwoorden wat onze droom weergaf. Iemand uit de groep zei dat hij het niet gedaan had, uit angst dat het zou mislukken. Ik weet nog dat ik daar naar van werd. Natuurlijk was het zijn proces, maar uit angst 'thuisblijven'.....Wat ongelofelijk bijzonder dat jij je niet hebt laten weerhouden door wat ook maar. Een droom verwezenlijkt, ontbering geleden, geluk gekend, aangepast aan wat zich voordeed. En nu ben je daar waar je jezelf zag.
    Gun jezelf de tijd om dingen te zien en om rond te dwalen, jezelf te herinneren waar je bent.
    Lieve Bram, geef jezelf een schouderklop, al zijn wij Poken daar niet zo goed in. Schud jezelf doorelkaar: 'I did it!'
    En ik wens je toe dat er nog vele 'Jeruzalems' zullen komen, want dromen houden de op de been. Zie je graag weer als je thuis bent! Liefs Dineke
  13. Bep Oudshoorn:
    13 juni 2017
    Wat mooi Bram, gefeliciteerd. Bijzonder dat je je pelgrimsreis in Jeruzalem kan afsluiten. Geniet nog even deze stad met al haar eigen-aardigheden. Ik bewonder je doorzettingsvermogen en die schouderklop heb je dik verdient. Dineke heeft hem nu digitaal gegeven maar haar kennende krijg je die vast ook fysiek ;-)
  14. Marja Visser -De Bruin:
    13 juni 2017
    Beste Bram , gefeliciteerd, je hebt het gehaald! We vonden het fijn om zo een klein beetje met je mee te reizen. Wat mooi dat je mee mocht naar de synagoge, jij beleeft het!! Je blijft nog even in Jeruzalem schrijf je, doe dat in de rust van het zijn. Een hele goede en veilige reis terug, hoop je dan weer te ontmoeten.
    Hartelijke groet, Marja
  15. Ans:
    13 juni 2017
    Wat byzonder en knap dat je dit volbracht hebt en ons in je reis hebt meegenomen met de prachtige verhalen .Dank je wel en geniet nog van deze laatste dagen .
    Groet Ans
  16. Anne-Marie:
    13 juni 2017
    Dag Bram, je hebt het gedaan! De opgang naar Jeruzalem, helemaal vanuit Canterbury. Wat een hoop indrukken en ervaringen heb je in de afgelopen jaren meegemaakt.
    Rust uit, beleef Jeruzalem en kom gezond weer terug.
    Hartelijke groet, Anne-Marie
  17. Jelle:
    14 juni 2017
    Jeruzalem, de heilige stad! Dat zal indrukwekkend geweest zijn om daar binnen te lopen in het spoor van zovele andere pelgrims. Chapeau. Petje af voor zoveel doorzettingsvermogen!
  18. Jeanette:
    14 juni 2017
    Ik vind het fantastisch voor je Bram. Wat een doorzettingsvermogen. Heb genoten van je prachtige reisverhalen. Bijzonder, mooi en ontroerend. Geniet nog van de laatste dagen en een veilige reis terug!
  19. Martijn:
    14 juni 2017
    Wat een mooi slot van een bijzondere reis. 'Uniek, maar toch ook niet'. Dat is een nadenkertje. Zeker niet te hopen dat je je eigen unieke reis daarmee naar beneden haalt.
    Ik hoop dat Jeruzalem is zoals je het voor ogen had. Geniet van je tijd daar. Kom tot rust in de Graftuin, voor mij was dat het mooiste stuk van de stad in religieuze zin.

Het ga je goed, en tot ziens.
  20. Marian:
    Ha Bram,
    Tussendoor heb ik nooit gereageerd, maar je wél steeds gevolgd. Ben onder de indruk van de manier waarop je je reis beschrijft, met wat je ziet en meemaakt en ook soms wat er daarbij in je omgaat. wat een geweldige ervaring voor je. En heel erg bedankt dat ik dit op afstand mocht meemaken. Het ga je goed!
  21. Bram:
    Dag Bram,
    Fijn dat je op de plaats van bestemming bent aangekomen en dat je deze pelgrimstocht hebt mogen voltooien. Heel bijzonder. Dat het een zegenrijke ervaring mag zijn geweest. En fijn dat je ons in staat hebt gesteld om met jou mee te lopen.
    Geniet van de tijd in Jeruzalem en een veilige terugreis gewenst.
  22. Rudie en Imelda:
    14 juni 2017
    Fijn dat je je reis hebt volbracht. We hebben genoten van je prachtige reisverslagen en de foto`s. Geniet nu maar van de resterende dagen vast nog een mooie ervaring. Daarna een fijne reis terug naar Lopik. Groetjes
  23. Marchien enkelaar lenten:
    14 juni 2017
    Dag Bram, heel heel erg bedankt dat ik je kon volgen op deze indrukwekkende reis. Het hoogtepunt Jeruzalem en de dorpen daar omheen, wat een ervaringen heb je opgedaan. maar ook zal je veel te verwerken hebben. Dank dat wij een beetje met je mee konden reizen. Hoop dat je ons in de Rank weer deelgenoot maakt ik zie ernaar uit. Een voorspoedige terugreis toegewenst. Sterkte en hopelijk gauw tot ziens.
  24. Thomas:
    15 juni 2017
    Wauw Bram, wat mooi! Wat een indrukken, wat een reis. Ik kijk er naar uit je vanavond weer te zien!
  25. Marja:
    15 juni 2017
    Dank je wel voor je mooie verhalen Bram.
    Ik heb ervan genoten.
    Een goede terugreis gewenst en ik hoop je gauw weer eens in levende lijve te zien.
  26. Andries en Alie:
    17 juni 2017
    Hoi Bram.
    Geweldige prestatie! Verwondering over je vertrouwen en bewondering voor je moed!
    We zien elkaar in Lopik!
  27. Jaantje en Ben:
    18 juni 2017
    Je einddoel ook van deze tocht gehaald. Super! Mooi dat wij jouw reis zo hebben mogen meemaken. Een behouden terugreis gewenst. Kom nu maar weer even op adem. Het ga je goed.
  28. Dit en Piet Bongers:
    18 juni 2017
    Geweldig Bram, dat je deze prestatie hebt geleverd en het einddoel gehaald. Heel goed van je dat je af en toe naar OV bent uitgeweken. Je moet wel overleven om het einddoel te kunnen halen.
    We hebben veel respect voor je doorzettingsvermogen en hopen je binnenkort weer te zien.
    Goede reis naar Holland!
  29. Jenni:
    20 juni 2017
    Beste Bram, misschien ben ik wel de laatste die reageert. En ik wil je dan ook graag bedanken met de woorden van Spreuken 25:25
    "Goede tijding uit verren lande is koel water voor een dorstige ziel".
  30. Bartjan:
    26 juni 2017
    Dag Bram, na een vakantie in Schotland ook van mij nog even een (verlate) reactie. Hartelijk dank voor je beschrijvingen die zo ontspannen subjectief en objectief door elkaar heen liepen. Ik kreeg daardoor het idee een klein beetje te mogen meelopen. Het zal fijn voor je zijn weer mensen om je te hebben die je kennen, met je spreken, en die een gezonde knuffel uitdelen. Groet!
  31. Ali en Cock:
    27 juni 2017
    Wat was het weer heerlijk om te lezen. Op deze manier konden we met je meeleven/meelopen! We hopen dat je er nog veel mooie dingen kan bezoeken en dat je weer veilig thuis komt!