Nieuwe dorpen in een oud land

9 juni 2017 - Tel Aviv-Yafo, Israël

Na Haifa kwam ik in Zichron Ya'akov (lett. vert. Jacob's herinnering). Dit dorp is in 1882 gesticht door Baron de Rothschildt in herinnering aan zijn vader Jacob. Het is nu een welvarend wijnstadje. Ik logeerde bij een gezin waarvan het echtpaar de INT helemaal uitgelopen heeft, en ook nog een keer gefietst. De INT gaat uiteindelijk door tot Eilat, in het uiterste zuiden van Israel.

In 13 v. Chr. bouwde keizer Herodes een paleis in Caesarea en werd deze stad de burgerlijke en militaire hoofdstad van Judea. Mijn pad kwam langs de ruïnes van deze oude stad, er was veel te bezichtigen, een paleis, een theater, een kerk en ik was onder de indruk van de kilometerslange restanten van het aquaduct wat hier loopt.

In Hadera sliep ik bij een joods gezin: Ayala woont met haar vier zoons op een flatje. Het was krap en warm, maar Ayala is heel hartelijk en heeft eens zes wandelaars te slapen gelegd. Alles is heel eenvoudig, we aten van plastic bordjes en zonder bestek. Ayala is echter gedreven om wandelaars/ pelgrims te ontvangen en voelt zich verbonden met christenen in Nederland.
Dit stadje ontstond begin 20ste eeuw. De omgeving was een moerasgebied met muskieten die malaria veroorzaakten. Hier is toen een eucalyptusbos geplant om het gebied droog te leggen en voor bewoning geschikt te maken. Voor het eerst liep ik echt in een schaduwrijk bos.

Van Hadera tot aan Tel Aviv zijn er vele kilometers strand. Dat brengt met zich mee dat er heel veel hotels zijn met strandvoorzieningen en boulevards. Ook zie je langs dit gebied woonwijken met veel hoogbouw, er is en blijft veel vraag naar woningen in Israël. Naast het Hebreeuws hoor je hier allerlei talen: Engels, Duits, Frans, Russisch etc. Dit zegt wel iets over de mix van nationaliteiten die hier bijeenwonen.

Na een heel lange strandwandeling kwam ik in Tel Aviv. Deze stad heeft veel te danken aan de bankiersfamilie de Rothschildt. Een baron van deze familie heeft in het begin van de 20ste eeuw Tel Aviv een aantal keren bezocht en heeft bevorderd dat joden zich hier konden vestigen.
Ik was hier een extra dag in een hostel. Er zijn hier tal van musea, theaters, kunstgaleriën, moderne architectuur en er zijn parken etc. De stad biedt genoeg om er even te blijven. Vandaag is er een grote gayparade in de stad.
Ja, er zijn joden en Israëli's en Hebreeërs en Zionisten. En ze zijn er in soorten en gradaties, je kunt ze echt niet allemaal over één kam scheren. Men zal dus ook op diverse wijze het leven hier ervaren.
Er is goed verzorgd openbaar vervoer, dat geldt trouwens voor het hele land. Alleen rijden er op sabbat vrijwel geen bussen en treinen.

Op het moment dat ik dit schrijf ben ik net aangekomen in Gimzo, een religieus dorp in Judea. Er wordt gebakken en gekookt voor morgen. Dan is het sabbat en ligt alles stil. Ook wordt er dan b.v. niet getelefoneerd.
Ik ben welkom, word gerespecteerd en kom niets tekort.

Ik geniet hier dagelijks van het gevarieerde landschap. De heuvels van Galilea, de Romijnse resten in Caesarea, de kustlijn van Samaria en nu de bossen van Judea.
Nog enkele dagen lopen en dan zal ik Jeruzalem zien, als het goed gaat maandag a.s. Het is bijna niet te geloven.
Hopelijk vind ik de woorden om daar t.z.t. verslag van te doen.

Een hartelijke groet,

Bram

1. Rien Verwijs:
    Bram
    Een mooi beschreven impressie van je tocht en de melange van inwoners van dit land. Je vindt na je emoties vast woorden je dankbaarheid te omschrijven bij het zien van Jeruzalem. Bach zal zeker he leidraad kunnen zijn. Hartelijke groet
  2. C.M. Hollander:
    Beste Bram,
    Wat heb je weer veel beleefd. Is dat aquaduct dat ook in de film is over Jezus Christ Superstar? Ik las net een boek van Amos Oz, Black box en daar staat de plaats Zichron Ya'akov in, bedankt voor de uitleg, wist dat niet. Veel sterkte met de "laatste loodjes" naar Jerusalem. Tot ziens, groetjes,
    Cor Hollander
  3. Cocky Klaver:
    Ha Bram,
    Je laatste kilometers in het beloofde land! En nu opgaan naar Jeruzalem. De Psalmen zullen weer anders tot je gaan klinken en spreken: Jeruzalem, van ver aanschouwd, wel saamgevoegd en wel gebouwd, o schone stede, die wij groeten.
  4. Werkman:
    9 juni 2017
    In je ontmoeting met Ayala zie je dat luxe niet het belangrijkste is, maar hartelijkheid en gastvrijheid. Inspirerend voor ons om al je belevenissen te lezen.
    Een goede en fijne tijd in Jerusalem.
    Hartelijke groet, Fokko en Chris
  5. Rita Denkers:
    9 juni 2017
    Indrukwekkend wat je meemaakt. Heel veel succes voor het laatste stuk. Ik heb ondertussen een datum voor de transplantatie: 10 juli. Wil je in Jeruzalem een kaarsje voor me opsteken?
  6. Karin:
    Dag Bram,
    Ik weet nog goed hoe ik me voelde bij het eerste zicht op Jeruzalem. Al vele jaren geleden maar dat vergeet je nooit. Na zo'n tocht zoals jij hebt gelopen zal het wel heel bijzonder zijn. Geniet ervan en sluit dat moment in je hart. Sjalom, Karin
  7. Ben:
    9 juni 2017
    Je gaat het halen, Bram! Mogen de woorden uit het evangelie van Marcus je tot steun zijn. 'Velen spreidden hun mantels uit op de weg, anderen spreidden takken met bladeren uit, die ze in het veld afhakten. Allen die voor hem uit liepen of achter hem aan kwamen, riepen luidkeels: ‘Hosanna! Gezegend hij die komt in de naam van de Heer. Gezegend het komende koninkrijk van onze vader David. Hosanna in de hemel!’ Hij trok Jeruzalem in en ging naar de tempel.
    Ik wens je nog een paar bijzondere wandeldagen, Bram.
    En in gedachten wandel ik met je mee.
  8. Andries en Alie:
    10 juni 2017
    Ik heb geen woorden die nog iets kunnen toevoegen, net als jij waarschijnlijk...als je je eerste blik op Jeruzalem werpt. ...
  9. Marchien enkelaar lenten:
    10 juni 2017
    Bedankt , je schrijft zo beeldend dat ik je aan zie aanschuiven voor de maaltijd op sabbat weer een ervaring rijker Bram. In het Omniversum heb ik twee keer de film Jeruzalem gezien. Zo bijzonder. Zoveel verscheidenheid van mensen en gewoontes. Ik wens je toe dat Jeruzalem jouw doel van je reis een van de mooiste ervaringen van deze voettocht zal zijn.
  10. Bram:
    12 juni 2017
    Een reis met veel belevenissen en indrukken. Omdat wij zelf twee keer in Israel zijn geweest, zijn er regelmatig punten van herkenning en spreekt jouw verhaal ons extra aan. En jouw beeldende wijze van schrijven helpt daarbij.
    Vandaag kom je hopelijk in Jeruzalem aan. Dat moet een bijzondere ervaring zijn!
  11. Rudie en Imelda:
    12 juni 2017
    Hoi Bram, als het goed is kom je dus vandaag aan in Jeruzalem. Dan heb je weer een hele mooie bijzondere reis achter de rug. Geniet van het moment. Goede thuisreis gewenst.
  12. Gerard en henny:
    12 juni 2017
    Dag Bram, geniet nog even van Jeruzalem.
    Goede en voorspoedige terugreis,en hopen je donderdag weer terug te zien in het Lopikse land.