Naam:
221
Video’s:

Over mij

Lopen maakt open!

Er is geen betere manier om je hoofd leeg te maken dan tijdens de wandeling. En de beste les die ik steeds leer tijdens het lopen is loslaten. Dat begint met afscheid nemen van dierbaren. Ook betekent het loslaten van gewoontes, en van zekerheden. Muizenissen achter je laten, rancunes laten varen en zo ruimte geven aan nieuwe creativiteit.

Zo kunnen allerlei indrukken binnenkomen, de schoonheid van de natuur en de ontmoetingen met vele mensen. En natuurlijk de confrontatie met mezelf. De wandelingen hebben me intussen heel veel verrijking geschonken, in de blogs kun je er wellicht wat van proeven.

Veel leesplezier!

Over mijn reis

Mijn reis begon op zondag 6 juli 2014 bij de kathedraal van Canterbury. De route die ik lopend volgde naar Rome is de z.g. Via Francigena (=weg door Frankrijk).  Deze historische route is ontstaan nadat bisschop Sigeric the Serious van Canterbury naar Rome ging om daar het pallium (=mantel) bij de paus in ontvangst te nemen die hoort bij de functie van aartsbisschop. Sigeric ging in 990 te paard naar Rome en op de terugweg hield hij een blog bij (op papier, dat wel) en noteerde alle etappeplaatsen die hij aandeed. Dankzij dit document kon ik deze route bijna exact volgen. Natuurlijk is de weg overal verstoord door spoorlijnen, verkeerswegen, industrie en stedenbouw. Maar de hoofdlijn is nog heel goed te volgen. Zo arriveerde ik op 6 oktober 2014 op het St. Pietersplein in Rome.

In het voorjaar van 2016 hervatte ik mijn voettocht waar ik gebleven was, het St. Pietersplein markeerde de start van deze wandelperiode. Ik volgde langs oude Romeinse wegen de Via Francigena del Sud tot  Santa Maria di Leuca. Dit is het puntje van de hak van de (Italiaanse) laars. Vervolgens nam ik in Brindisi de boot naar Patras op de Peloponnesos. Over dit schiereiland volgde ik de kust van de Golf van Korinthe tot aan het oude Korinthe, vervolgens een stukje vasteland van Griekenland en daarna via het eiland Salamina naar Athene. Vandaar nam ik de boor naar Rhodos en liep daar een aantal dagen over dit eiland met een rijke historie.  Hier eindigde deze tweede periode.

In april van dit jaar(2017) hoop ik weer te vertrekken. Deze keer naar het zuidwesten van Turkije, het is het vervolg van een plan om ooit Jeruzalem te voet te bereiken. In Turkije gaat het weer over historische wegen, om te beginnen de Lycische Weg. Op deze weg zal ik me verwonderen over de prachtige natuur en vele archeologische vindplaatsen. Zeker 30 dagen zal dit in beslag nemen. Daarna hoogstwaarschijnlijk naar Cyprus om wandelend het eiland van west naar oost te doorkruisen. Het laatste traject zal door Israël gaan, te beginnen bij het Meer van Galilea. Vanaf die plek wil ik de National Israel Trail gaan volgen. Dat is een wandelpad vanuit het noorden kris kras door de onbezette gebieden tot aan Eilat in het zuiden, in totaal wel 1000 km. Deze weg volg ik tot Jeruzalem.

Bezochte landen

Ik heb 9 landen (4%) bezocht:

Cyprus, Frankrijk, Griekenland, Israël, Italië, Nederland, Turkije, Verenigd Koninkrijk, Zwitserland.