Toscane

19 september 2014 - Lucca, Italië

Deze week wandelde ik door Toscane. Een prachtige omgeving met bergen en dalen. Overal olijfbomen, oleanders, palmbomen en die typische smalle coniferen. Het geeft een bijzondere sfeer aan het landschap. Een dag lang liep ik ook nog langs de kust van de Middellandse zee. En dan al die dorpen en stadjes met zoveel historie. Ik overnachtte in Pontremoli, Sarzano, Pietrasanta en Lucca. Wat daar allemaal te zien is.... Ik probeer veel in me op te nemen, maar de tijd is beperkt.
De mensen zijn vriendelijk en makkelijk in de omgang. Soms wat ongeremd, dat merk je vooral in het verkeer... Ze praten snel en luid. Zijn heel respectvol naar de pelgrims. Hulpvaardig ook.
Vanaf vandaag doe ik de provincie Lucca. En zo gaat het richting Rome. Nog 15/16 etappes te gaan.
Ik hoop dat ik bij het arriveren in Rome nog zo gezond en gemotiveerd ben als op dit moment. Niet dat ik er bang voor ben maar ik besef en zie om me heen hoe kwetsbaar dingen kunnen zijn. Mijn discipline zal nog op de proef gesteld worden. Ik breng me de pelgrimszegen in de Marcuskerk en de "blessing" in Canterbury in herinnering. Een paar woorden hieruit:
May flowers spring up
Where your feet touch the earth
May fhe feet that walked before you
Bless your every step.

1. Jeanette:
    19 september 2014
    Wow Bram, wat ga je snel. Het einde nadert alweer. Dan kan je heel trots zijn op jezelf, dat je dit volbracht hebt. Het is iedere keer weer boeiend om je reisverslag te lezen. En wat een mooi gedichtje. Ga zo door en volhouden hoor!
    Groetjes Jeanette
  2. Jaantje en Ben:
    19 september 2014
    Je schiet al lekker op. Zo'n 5 jaar geleden hebben we ook die streek doorkruist, wat een prachtige stadjes en dorpjes kom je tegen, heel Toscane lijkt wel één museum. Sterkte voor de komende dagen, je ziet de Sint Pieter al bijna.
  3. Jacqueline Vink:
    Hoi Bram,

Wij zijn zelf deze zomer in Toscane op vakantie geweest. Het is daar inderdaad prachtig!.
    Wat gaat het hard nu, vast een raar idee dat het einde van de tocht een beetje in zicht komt!.

Daarom: blijf genieten van iedere stap!!

Groetjes Jacqueline
  4. Wil Leeman:
    Hoi Bram,
    Wat mooi allemaal, vooral dat gedichtje. Je bent er bijna, nog even volhouden.
    Groetjes Wil Leeman.
  5. Kees van Otterlo:
    19 september 2014
    Het was even rustig van mijn kant, wij waren op vakantie in Hellendoorn met prachtig weer.
    Bram, je doet het geweldig, en .. de laatste loodjes, maar dat weet je wel.
    Sterkte met het verder verloop van de reis.
    Kees
  6. Miep Hartman:
    19 september 2014
    Wat een mooie "blessing!" heb je mee gekregen.( ik heb hem overgeschreven en opgehangen)
    Ik wens je voor de laatste etappes veel plezier; genieten met je ogen en je hart!
    groeten van Miep.
  7. Wouter Schraven:
    Ha die Bram,
    Dank voor jouw reisverslag elke keer maar weer.
    Geniet van de schitterende natuur en de rust.
    groet Wouter
  8. Jenny:
    Dag Bram,

Dank je voor het reisverslag. Een paar jaar geleden heb ik met mijn dochter en zoon Toscane doorkruist. Wat hebben wij toen genoten.
    Geniet van de mooie natuur. Veel wandelgenot voor de laatste etappes.
    En de "blessings" zijn met je.

Hartelijke groet,
    Jenny Stekelenburg-Feenema
  9. Paula:
    20 september 2014
    lieve Bram,
    Ooit bezocht ik de streek Toscane en jouw beschrijving maakt de herinnering aan het indrukwekkende landschap en de mooie steden en dorpjes weer helemaal helder. Vooral het beeld van de grote, donkere, statige en stille cypressen in de avondschemering.
    Dank voor de paar zinnen uit de zegen, die je meekreeg in Engeland. Ik wens je toe, dat jouw voetstappen ook een blessing mogen zijn voor degenen, die de weg na jou zullen lopen. dag!
  10. Lisette T:
    Hallo Bram
    Wat ben jij gemotiveerd en je bent al zo ver gekomen.
    Als ik op de kaart kijk, kan ik haast niet geloven dat je dat al gelopen hebt.
    Echt heel bijzonder. Nog even doorzetten en dan mag je Rome binnen lopen. Wat zal dat een emotioneel moment zijn.
    Veel succes het gaat je lukken. Groeten Lisette‏
  11. Dineke:
    21 september 2014
    Je blijven verbinden, Bram. Met wat diep in jou verscholen ligt en met dat wat jou overstijgt.
    Bij mijn afscheid in Montfoort gebruikte ik een tekst op een kaars die ik van jou kreeg. Ik breng hem je nog maar weer eens in herinnering: 'Hang je leven aan een ster, zoek te leven in het Licht'. Liefs en hou vol!
  12. Anne-Marie:
    21 september 2014
    Dag Bram, je overweging over het aankomen in Rome is eigenlijk een mooie illustratie van het feit dat het gaat om de weg en niet om het doel. Ik kan me zo voorstellen dat het vreemd zal zijn om het doel bereikt te hebben en weer het 'gewone' leven in te gaan. Ik wens je ook toe dat je alles wat je onderweg gevonden hebt aan wijshwid en inzicht vast kunt houden.
    Maar we zullen blij zijn als je weer terug bent....we missen je.
    Goede tocht verder
  13. Ali en Cock:
    Hoi Bram,

Ik las in je bericht vanuit Toscane over de Pelgrimszegen in Canterbury dat sprak mij erg aan, ik zat toevallig te luisteren naar een CD genaamd 1000 jaar pelgrimsmuziek, gezongen door een koor uit Ootmarsum. De tekst wil ik je graag sturen.

Mögen sich die Wege vor deinen Füssen ebnen
    Mögest du den Wind im Rücken haben
    Und bis wir uns wiedersehn
    Möge Gott seine schutzende Hand über dir halten

Möge warm die Sonne auch dein Gesicht erscheinen
    Regen sanft auf deine Felder fallen
    Und bis wir uns wiedersehn
    Möge Gott seine schutzende Hand über dich halten.

Als je thuis bent wil ik de CD graag een keer voor je afspelen.
    Heel veel sterkte en moed toegewenst
    Buen Camino

Cock en Ali.