Besançon

18 augustus 2014 - Besançon, Frankrijk

In de afgelopen week was het weer nogal instabiel, ik heb veel regen gehad. Meestal loop ik wel verder als het regent, er is vaak geen mogelijkheid om te schuilen op het platteland. Gisteren ben ik in stralend weer gearriveerd in Besançon, een stad met veel historie. Mijn onderdak had ik bij Franciscaanse paters, ruim 200 m boven het dal. Vandaaruit had ik een prachtig uitzicht. De paters houden zich bezig met zwervers, armen, asielzoekers etc. Niet heel ver van hier ontspringen drie rivieren: de Rijn, de Rhône en de Doubs. Het is fantastisch wandelen in zo'n omgeving. Regelmatig ben ik te gast bij families, dat zijn prettige contacten. Je leert de Franse gewoontes, 's avonds wordt er uitgebreid getafeld en gekletst. Het is blijkbaar vrij uniek om van Canterbury naar Rome te lopen. Er zijn relatief veel pelgrims uit de VS die deze route doen. Anderen doen een deel of een variant van de route. Een paar dagen geleden passeerde ik een weiland met koeien, niks aan de hand. Ineens was er een stier die diep grommend op me af kwam. Langs de afrastering bleef hij me volgen zover hij kon en steeds harder brullend. Het klonk bepaald niet als La Vache qui rît! Er ging een onplezierige dreiging van uit. Dit wilde ik met jullie delen. Mijn conditie is nog steeds goed en de stemming zit er goed in. Het ga jullie ook goed.

1. Dineke:
    18 augustus 2014
    Oh, Bram, fijn van je te horen. Tja, dat vee onderweg. Ik las toen ik thuis was dat er in Oostenrijk of Zwitserland twee keer een wandelaar was aangevallen door een stier. Mensen denken dat het vee een soort knuffeldieren zijn, maar je kunt ze gerust serieus nemen. Ook wij hadden daarmee te kampen. Op een dag liep er een los in het bos. Hoorde hij echt niet thuis. Dan ben je blij als je er heelhuids langs bent. Nou, goede tocht en dank voor je verhaal weer. Liefs Dineke
  2. Miep Hartman:
    18 augustus 2014
    Hoi Bram, leuk om te lezen dat je de rivier de Doubs hebt gezien. Kees en ik hebben daar langs gelopen toen we de Gr-5 liepen. Herinneringen komen weer boven drijven. Wat is het toch heerlijk zo door Gods schepping te lopen. Geniet maar met volle teugen!
    groet van Miep.
  3. Andries en Alie:
    18 augustus 2014
    Bram, we vinden het altijd weer leuk om je belevenissen te lezen. Fijn dat je conditie nog steeds goed is. Even op de kaart gekeken om te zien waar je nu bent, bravo! Groetjes van ons beiden!
  4. Jacqueline Vink:
    Hoi Bram,

Dat zal best even spannend geweest zijn zo met die stier!.
    Geen rode sokken aan doen misschien??

Ik deel je verhaal elke keer met mijn vader, die kent "jouw" omgeving goed door de vele vakanties daar. Als ik iets over je vertel steekt hij daar telkens op in met een eigen ervaring daar. Die stier is hij in ieder geval niet tegengekomen!!

Succes weer!

Groetjes Jacqueline
  5. Cees van oort:
    dag Bram,
    ook een stier is een schepping van God.
    Het is niet helemaal zonder gevaar zo,n wandeltocht. Maar de mooie dingen overheersen gelukkig.
    Ik sprak vorige week Bep Murk. De hartelijke groeten van hem.
    Bram, doe voorzichtig en geniet van je wandeling.
  6. Lydia:
    Hoi Bram,

goed van je te horen in zo'n positief verslag. Het klinkt prachtig, de omgeving waar je bent, maar ook de mensen die je ontmoet.

Zo'n stier is wel erg eng, ik ben er ook weleens eentje tegengekomen. Gelukkig zat er een sloot tussen, maar ik dacht dat hij er dwars doorheen zou komen om mij op z'n horens te prikken! Dat gevoel zul jij ook wel gehad hebben, brrr, gelukkig is het goed afgelopen.

Geniet elke dag weer van de bijzondere dingen die je meemaakt. Hartelijke groeten,

Lydia
  7. Kees van Otterlo:
    Dag Bram,
    Fantastisch dat je de draad weer opgepakt hebt.
    Er staat een mooi stuk van je in het AD van vandaag.
    Sterkte met alles en lees met heel veel plezier je verhalen.
    Hartelijke groet, Kees.
  8. Wil Leeman:
    Hoi Bram,
    Goed dat je weer onderweg bent naar Rome.Ik heb net het mooie stuk gelezen over jou in het AD [met mooie foto]Het ga je goed, maar kijk uit voor grote stieren.
    Hartelijke groet,Wil Leeman.
  9. Rudie en Imelda:
    Hoi Bram.

In regen lopen is niets hopelijk heb je nu beter weer.
    Wat een angst als zo.n stier bulderend op je af komt.
    Op naar Rome veel wandel plezier.
    Groetjes van Ko en Rudie.
  10. Fredy Schild:
    19 augustus 2014
    Wij hebben met de kinderen aan de Doubs gekampeerd, naast het gemeentelijk zwembad van Besancon. In het museum heb ik toen een replica gekocht van het portret van Victor Hugo gebeeldhouwd door Rodin. Prachtige streek, zijn er wel weggeregend, maar mooie herinneringen! Goede reis en ik hoop dat het weer beter word!
  11. Ton en marry:
    Dag Bram,
    Wij hebben het verhaal gelezen in de Ad daarna nog opgezocht
    op de pc wees voorzichtig wij wensen je veel succes .
    Hartelijke groeten van ons Ton en marry.
  12. Paula:
    lieve Bram!
    Kennelijk is er iets fout gegaan. Ik vroeg mij de afgelopen weken vaak af of je al aan het schrijven was geslagen, want er verscheen niets op mijn laptop.
    Dat werd mij te gek; nu heb ik de site direct benaderd en kwam daar jouw verslagen tegen. Die ga ik allemaal lezen...... Excuus daarom ook, dat er van mijn kant nog helemaal geen reactie kwam. En alle goeds op de tocht, ik hoop, dat je vele mooie dagen en momenten hebt beleefd en nog zult hebben en dat je niet al teveel hoeft af te zien tijdens de wandelingen. Houd je haaks, veel succes en een hartelijke groet, Paula
  13. Jaantje en Ben:
    Hallo Bram,

We lazen vandaag in het AD dat je weer op pad bent (net als Dineke en Frank), maar dan verder. We herinneren ons nog je mooie verhalen tijdens je reis van Lopik naar Santiago de Compostella. En dan nu deze lange tocht. Jammer dat we er nu pas achter kwamen dat je weer op pad bent. We lezen alsnog je vorige verslagen en blijven je volgen. Sterkte en mooi weer gewenst op je verdere tocht.
    Groetjes van Jaantje en Ben
  14. Jannie Bos:
    19 augustus 2014
    Beste Bram, wat een eng stierenverhaal! Ik hoop voor je dat je zulke dingen niet te vaak meemaakt. Leuk artikel en foto in het AD. Geniet van het wandelen en ik wens je goed weer!
  15. Jos Eikelenboom:
    19 augustus 2014
    Hoi Bram zit ik net het AD te lezen kom ik een verslag van jou pelgrimstocht tegen. Zo kom ik ook op deze website en lees je verhaal. Dit is echt wat voor jou en ik zie dat je er van geniet. Ik wens je nog veel plezier en zegen met je voettocht.
  16. Jenny:
    Hallo. Bram,

In de regen lopen is niet plezierig, maar je moet maar denken na regen komt zonneschijn en dat heb je al weer meegemaakt.

Fijn dat je het goed maakt. Ik wens je nog veel wandelplezier
    en kijk uit naar je volgende reisverhaal
    Een groet vanuit het herfstige weer in Nieuwegein,

Jenny
  17. Anne-Marie:
    23 augustus 2014
    Dag Bram, je bent op de helft, zo te zien. Mooi interview en mooie foto in het AD.
    Ik hoop dat je het iets droger hebt dan wij her, maar je gaat de goede kant op.
    Ik wens je nog vele mooie ontmoetingen.
  18. Paula:
    dag Bram,
    Ja, het artikel in de krant is - in ieder geval in Nieuwegein - inmiddels wijd en zijd bekend, hoor. Telkens als het ergens ter sprake komt, volgt er een gesprek vol bewondering en trots!
    Een lieve groet en vele mooie momenten gewenst.
  19. Feri en Ankie.:
    23 augustus 2014
    Hallo buurman Bram, hebben je reisverslag weer gelezen.
    Mooie foto,s.
    Wij wensen je nog veel wandelplezier en hopen dat je nog veel mooie dingen tegenkomt op je reis.
    Groetjes, Ank en Feri.
  20. Marianne de Bruin-van Oort:
    23 augustus 2014
    Hoi Bram, we kijken iedere keer weer uit naar je reisverslagen. Veel wandelplezier nog. En natuurlijk van harte gefeliciteerd met de verjaardag van Gijske!
    Sportieve groet dan Rob en Marianne