Champagne en Bourgondië

3 augustus 2014 - Clairvaux-les-Lacs, Frankrijk

De afgelopen week heb ik het traject tussen Reims en Brienne le Chateau afgelegd. Dat is de weg waarlangs de pelgrims naar Santiago en naar Rome dezelfde etappes lopen. Veel dingen herkende ik nog van tien jaar geleden. Eén keer had ik onderdak bij hetzelfde adres en heb in hetzelfde bed van toen geslapen. Het is een waterrijk gebied, ik heb veel langs kanalen gelopen. Eén dag 30 km over het jaagpad langs hetzelfde kanaal met vele sluizen.In deze streek zie je veel vakwerkhuizen en ook kerken in die stijl. Ik verlaat nu de Champagne en kom in Bourgondië, het land van de stilte. Logeer vandaag bij de abdij van Clairvaux, negen eeuwen geleden gesticht door de heilige Bernardus. Deze invloedrijke geestelijke correspondeerde met keizers, met de paus en ook met Hildegard von Bingen. Indrukwekkend om de restanten van dat complex te bezoeken. Onderdak heb ik regelmatig bij kerken die opvang voor pelgrims bieden. Soms ook bij mensen thuis en dat levert altijd interessante gesprekken op. Die mensen hebben ook altijd informatie over de route en helpen onderdak regelen voor de volgende dag. Afgelopen nacht had ik onderdak in een parochiehuis. Ik ben vanmorgen met de priester meegegaan naar het dorp waar hij moest preken. Eén van de 15 dorpen die hij bedient. Bedankt voor alle felicitaties t.g.v. mijn verjaardag. Mijn conditie is nog steeds prima en ik ben een tevreden mens.
P.S. Afgelopen week ben ik geïntervieuwd door AD. Hou de krant dus in de gaten.

1. Jannie Bos:
    3 augustus 2014
    Dank weer voor je verhaal. Goed te vernemen dat het je goed gaat. Iedere dag nieuwe ontmoetingen en een ander landschap. Nu dus Bourgondie. We houden het AD in de gaten!
  2. Miep Hartman:
    Hallo Bram,
    Fijn om te lezen hoe je de route naar Rome loopt en mensen op jouw pad mag ontmoeten. Ik had me al afgevraagd hoe het zou zijn om alleen zo`n avontuur aan te gaan! Nu begrijp ik dat je op deze manier nergens aan gebonden bent en zo mee kon gaan b.v. met een priester. Je bent jarig geweest. Graag wil ik jou ook feliciteren.
    goede voortzetting van jouw reis.
    vriendelijke groeten van Miep.
  3. Fredy Schild:
    3 augustus 2014
    Prachtige route lijkt me en mooie ontmoetingen denk ik, Bijzonder! Goede reis Bram!
  4. Kees van Otterlo:
    Hallo Bram,
    Zo te lezen gaat het goed met je.
    Had je 10 jaar geleden ook zo'n belangstelling?
    Of was de techniek nog niet zover.
    Houd je ook een dagboek bij, wel bijzonder al die ontmoetingen.
    Sterkte met alles.
    Groet, Kees.
  5. Andries en Alie:
    3 augustus 2014
    Goed om je verhaal te lezen. Je stem te kunnen horen via de video. En dan te mogen wandelen in gezelschap van je dochter en zoon. Bijzonder!
    Een goede week gewenst!