Ben ik op de goede weg?

6 april 2016 - Ceprano, Italië

De eerste dagen van mijn wandeling was ik afhankelijk van de beschrijving van de route, bewegwijzering ontbrak. Dan ging het soms mis op de taltijke landweggetjes en bospaden. Met behulp van maps.me, een gps-systeem, was ik dan meestal weer snel op de route. In de streek waar ik nu ben, is er een vrij duidelijke bestickering met het visje (zie foto), dit verwijst naar Jeruzalem. Maar ook de grote bruine borden komem voor, die geven nogal eens een andere route aan. Beide organisaties claimen de enige echte route te kennen.
Ik had een kort oponthoud in Strangolagalli, waar ik bij een pelgrimopvang een warm onthaal vond met koffie, broodjes en goede adviezen. Ik mocht geen geld achterlaten
Een moeder die erbij zat (foto) verzekerde me met tranen in haar ogen dat als ik Jeruzalem bereik, ik het Paradijs zsl betreden. Wie zou dat niet willen?
Onderweg wordt er nogal eens geclaxoneerd, de Italianen gebruiken de toeter vaak. Toch meen ik verschillende intenties te beluisteren in deze manier van groeten:
- de vrolijke groet: ciao!
- de bemoediging: hou vol, pelgrim!
- daar gaat er weer één: he dwaas, wat bezielt je?
Dat laatste denk ik omdat ik wel eens mannen passeerde op een pleintje, die me hoofdschuddend aankijken en zeggen: dove è la donna? Waar is je vrouw?
Zo'n onderneming zonder verantwoording af te leggen.
Ik vervolg mijn weg. Morgen een lange etappe, dan passeer ik Aquino, de plaats waar de beroemde theoloog en filosoof Thomas van Aquino geboren werd. Dan bereik ik ook Montecassino, het strategisch gelegen klooster op een berg, waar in WO II zwaar gevochten is. Ik vertel er later meer over.

Hartelijke groet,

Bram

1. Kees van Otterlo:
    Dag Bram,
    Al 2 geweldige verhalen.
    Waar haal je de tijd en zin vandaan om ons op de hoogte te stellen van het wel en wee van je reis?
    Grandioos en veel sterkte voor de komende wandelingen.
  2. Rita Denkers:
    6 april 2016
    Die herkenbaarheid is zo leuk, ik wandel helemaal met je mee
  3. Coby wattel:
    6 april 2016
    Ha Bram, luister maar naar de bemoediging: hou vol pelgrim"!
  4. Dineke:
    6 april 2016
    Leuk, Bram hoe je het getoeter op verschillende manieren inerpreteert. Dat getuigt van een ruime blik. Zo probeer ik 'onderweg' (al blijf ik gewoon hier in Nederland) opmerkingen op diverse manieren te beluisteren. Iemand zei me vandaag dat ik 'een noodgreep' was. Ha ha, daar zijn ook talrijke vertalingen voor....Je kunt er boos over worden, verdrietig, trots en ja, je kunt ook je hoofd schudden. Aan mij hoe ik het doe, het bepaalt de sfeer van mijn leven. Zo ook bij jou, lieve broer. Mooi verhaal...
  5. Rudie en Imelda:
    6 april 2016
    Hoi Bram. Niet leuk dat er geen bewegwijzering op de bospaden en de landweggetjes was.
    Maar je bent weer op de juiste weg uit gekomen. Tja, met de visjes is de weg echt duidelijker aangegeven. Wanneer je een einde gelopen hebt is het fijn dat je bij een pelgrimopvang hartelijk ontvangen wordt met broodjes en koffie. Leuk die verschillende toeters. Wij genieten weer van je reis, ga zo door en hou vol Bram.
    Groetjes van Ko, Rudie en Imelda.
  6. Andries en Alie:
    6 april 2016
    Dag Bram, wat een mooie woorden kreeg je mee van deze moeder op de foto! Dat raakt je. Lieve groet..
  7. Hans en Beatrix:
    Hoi Bram,
    Leuk je verhalen te lezen. Vooruit.... we blijven je volgen!
    Vriendelijke groet en veel wandelplezier gewenst vanuit een regenachtig Utrecht.
    Hans en Beatrix
  8. Mirjam:
    Hoi (ome) Bram,

Ik vind het erg leuk en inspirerend om je verhalen weer te mogen lezen. Dat het een mooie tocht mag worden.

groeten,
    Mirjam
  9. Jeanette:
    Hey Bram,

Je bent lekker op weg hoor en maak al veel mee. Mooi hoor hou vol. Hoevaak en hoeveel er ook getoeterd wordt. En of je Jeruzalem nou wel of niet haal, jij komt zowiezo in het paradijs terecht.
    Kijk weer uit naar je volgende verhaal.

hartelijke groet!
  10. Miep Hartman:
    Hoi Bram,
    Wat leuk om jouw verslag mee te kunnen lezen.
    En dat je het getoeter op verschillende manieren "hoort" komt vast dat je een muzikaal mens bent.
    En wat gemakkelijk om een gps bij je te hebben. Dat ging bij Kees en mij wel anders toen we de GR.-5 liepen!
    gr. van Miep.
  11. Paula:
    lieve Bram,
    Dankjewel voor jouw tweede verhaal, zo snel al weer. En je maakt al weer van alles mee! Of misschien is het beter te zeggen: je hebt oog en oor voor alles (dicht) om je heen, zo proef ik het uit jouw woorden.
    "Gerusalemme 2750 km" bij het zien daarvan besefte ik, wat het allemaal inhoudt en betekent. Geniet van alles wat je voelt, ziet en hoort! Buon viaggo!
  12. Marchien enkelaar lenten:
    7 april 2016
    Lieve bram, Hoe heel verschillend reageren mensen op jouw verhalen. Waardevolle ontmoetingen geven kleur aan je leven. Wat schrijf je beeldend de ervaringen die je opdoet.
    Lieve groet
  13. Marchien enkelaar lenten:
    15 april 2016
    Lieve Bram, met veel interesse heb ik je laatste verhaal gelezen. Soms spannend
    momenten maak je door maar over het algemeen verloopt je reis dacht ik wel voorspoedig. Het woord toeval is hier niet op zijn plaats want de ontmoetingen zijn zo bijzonder. Bedankt ik geniet van je hoe beeldend je schrijft.Tot de volgende keer. Sterkte ik wens je weer mooie momenten en spiritueleontmoetingen toe.