De laatste etappes

4 oktober 2014 - Traversetolo, Italië

Tijdens de resterende dagen voor het arriveren in Rome zijn er op de weg veel pelgrims. Veel nationaliteiten ook. Een paar dagen geleden zat ik aan tafel met vijf mensen uit vijf verschillende landen. Het geeft een gevoel van verbroedering. En je vindt elkaar op een gemeenschappelijke basis. Maskers vallen weg, je voelt je elkaars gelijke.
De Via Francigena is sinds duizend jaar ook een weg die de westerse christelijke wereld verbindt met het Heilige Land, met Rome als tussenstation. Kruistochten, bedevaarten en pelgrimages hebben deze weg gemaakt tot wat hij nu is: een culturele en spirituele weg door Europa.
Ik sliep o.a. in Radicofani, Montefiascone, Bolsena en Viterbo. Allemaal typisch Italiaanse steden die op een berg strategisch zijn gelegen. Met vestingwerken, middeleeuwse poorten, kerken etc.
In het landschap zie je hier veel olijfbomen. De druivenoogst is in volle gang, al een paar weken eigenlijk. En dan de hazelnoten. Gisteren passeerde ik het grootste hazelnoten teeltgebied van Italië.
De middeleeuwse pelgrim ging op weg om penitentie, genezing en loutering te ervaren. En kwam in veel gevallen terug met verhalen over een nieuw leven. Als hedendaagse pelgrim kan ik me er wel iets bij voorstellen. Het leren relativeren van problemen, het loslaten van zoveel overbodigs, de inspirerende ontmoetingen met anderen en niet te vergeten een prima conditie en gezondheid geven een gevoel van "herboren" te zijn. Ten diepste ben ik niet veranderd en in het dagelijkse leven zullen oude patronen weer snel terugkeren. Maar ik heb wel geleerd dingen anders te zien. En de hele tocht geeft me een innerlijke verrijking die me altijd bij zal blijven. Niet makkelijk te verwoorden wat er precies met me "gebeurd" is, als je wilt kun je me er naar vragen. Of ga zelf op stap om te ervaren wat pelgrimeren is.
Maandag a.s., rond het middaguur hoop ik het Sint Pietersplein te bereiken. Frank zal er dan ook weer zijn, hij vliegt even over en loopt die laatste etappe met me mee.
Over enkele dagen mijn laatste blog.

1. Bep Oudshoorn:
    4 oktober 2014
    Wat mooi om je verhalen telkens te mogen lezen om zo een klein beetje deelgenoot te zijn van wat je ziet, voelt, ervaart en beleeft.
    Dank je wel Bram.
  2. Miep Hartman:
    4 oktober 2014
    geweldig om te lezen hoe je de laatste etappes loopt en ervaart. Fijn om al die tijd, in gedachten, meegelopen te zijn.
    Ik ben benieuwd of jouw muziek in de eredienst anders zal klinken nu je deze pelgrimage hebt voltooid!
    Tot gauw!
    groeten van Miep.
  3. Paula:
    lieve Bram,
    Wat prachtig, dat je voelt "herboren" te zijn. En dat je ons daarvan in een paar zinnen deelgenoot maakt, fijn is dat.
    Mooi om te lezen, wat deze voetreis jou allemaal heeft gebracht; wat een enorme oogst, Bram! En wat zal er rond jou een gigantische energie voelbaar zijn van al die pelgrims, die allen weten, wat er door de ander heengaat. En van wie jij ook heel goed weet, wat er door hen heengaat. Zoals je schrijft: jullie zijn immers elkaars gelijken. Molto bene!
    Wat zal er maandag door velen aan jou en Frank gedacht worden.......
    een hartelijke groet!
  4. Marianne de Bruin-van Oort:
    5 oktober 2014
    Fantastisch dat je al zo ver bent. Onze gedachten zullen maandag bij jou en Frank zijn.
    Hartelijke groet vanuit een zonnig Bali van Rob en Marianne
  5. Lisette T:
    5 oktober 2014
    Bram als je dit leest ben je waarschijnlijk al in Rome.
    Geweldige prestatie om zo lang alleen te lopen met al je gevoelens, gedachten en alles wat je tegen komt onderweg. Ik heb bewondering hier voor.
    En nu genieten van de dagen dat je in Rome bent, want daar is ook veel te bekijken. Hopelijk kan je daar nog rustig de tijd voor nemen. Als je zo’n reis achter de rug hebt met als eind doel Rome zal het veel indruk op je maken En dan, ja weer naar huis, ik wens je een goede reis terug. Wat zal dat een overgang zijn, maar eerst nog genieten van Rome.
    Groeten Lisette
  6. Jaantje en Ben:
    5 oktober 2014
    Bedankt voor je bijna laatste reisverhaal, jammer. Kun je niet doorlopen naar de punt van de laars, dan kunnen we nog wat langer genieten van je mooie verhalen. Nog een mooie tijd in Rome gewenst en een behouden thuiskomst. Montefiascone, Viterbo, Bolsena, plaatsen die ons bekend in de oren klinken. Wat een prachtige omgeving, je loopt eigenlijk permanent door een museum, maar dan zonder museumjaarkaart, dus helemaal gratis.
  7. Wim van der Jagt:
    Beste Bram,
    Wat een geweldige ervaring moet dat zijn. Onze complimenten voor je doorzettingsvermogen. Maar je krijgt er ook wat voor terug. Geniet van Rome Bram, het is een prachtige stad, eigenlijk een groot museum.
    Tot ziens en "laat via het klavier je ervaringen en indrukken nog maar eens horen".
    Hartelijke groet,
    DIny en Wim van der Jagt, Vianen.
  8. Coby wattel:
    Dag Bram,
    Deze reis heeft je veel gebracht en opgeleverd. Geweldig om te lezen hoe je het verwerkt en beleefd. Moeilijk om alles onder woorden te brengen, maar dat hoeft ook niet. Het is voldoende om te merken wat het allemaal met je gedaan heeft. Je hebt intussen mooie dingen gezien, beleefd en had mooie contacten met anderen. Fijn dat Frank het laatste stukje met je meeloopt. Nu op naar het St.Pietersplein voor je laatste ervaringen, goede tocht verder!
  9. Feri en Ankie.:
    Hallo Buurman Bram.
    Fijn dat je op de laatste etappe van je reis mooie ervaringen
    heb beleefd.
    We wensen je nog veel mooie dingen en ervaringen in Rome.
    Hartelijke groet, Ankie en Feri.
  10. Willemijn Roodbergen:
    5 oktober 2014
    Bijzonder, Bram: voor jou het maken van deze pelgrimstocht en het delen met je familie, vrienden en bekenden van je (persoonlijke) ervaringen, en voor de lezer/thuisblijver het lezen van je verhalen en je zo een beetje te kunnen volgen op je (levens)weg!
    In Delft zijn de concerten begonnen op het prachtige Van Oeckelenorgel in 'mijn' kerk en vanmorgen vierden we ook in de dienst dat de Lutherse Gemeente al 125 jaar van de klanken van dit orgel mag genieten.
    Ik hoop je er te ontmoeten en nog meer verhalen te horen.

Hart. groet, Willemijn
  11. Jacqueline Vink:
    Lieve Bram,
    Je verwoord je verhaal zo mooi. Deze reis heeft je meer dan goed gedaan. Geniet van de laatste etappes!
  12. Jaap:
    Hoi Bram,
    Wij waren zondag in Baker City een onooglijk stadje midden in Oregon, USA.
    Maar daar bleek wel de RK Kathedraal te staan, die de hele regio bedient.
    Daar hebben we een kaarsje voor je gebrand.
    We hopen op een goede aankomst in Rome!
  13. Jenny:
    Beste Bram,

Als ik dit schrijf (18.30 uur) heb jij waarschijnlijk het Sint Pietersplein in Rome bereikt.Wat een belevenis zal dit zijn voor jou. En ook weer een ervaring rijker. Fijn dat je zoon Frank het laatste stukje mee heeft gelopen. Wat heb je veel indrukken opgedaan en voetafdrukken achtergelaten. Geniet nog van de stad Rome en alvast een welkom thuis.
    Ik steek een kaarsje voor je aan.

Met veel genoegen heb ik weer je reisverslag gelezen.
    Hartelijk groet,
    Jenny
  14. Marchien enkelaar lenten:
    6 oktober 2014
    Bedankt weer Bram voor je bijzondere ervaringen. De laatste lootjes wegen bij jou heel licht. Zo komt het bij mij over.
    Tot het volgende verslag. Ik ben nieuwsgierig.
    Lieve groet,
    Marchien
  15. Rudie en Imelda:
    8 oktober 2014
    Hoi Bram,
    Wat zijn die drie maanden toch snel om gegaan niet te geloven dat je a.s. maandag je tocht beeindigd op het St,Pietersplein. Wat gezellig dat Frank je laatste km. mee loopt.
    Geniet er nog van. Groetjes voor Frank en jou van Ko en Rudie.
  16. Marchien enkelaar lenten:
    10 oktober 2014
    Dag Bram,
    Bedankt nogmaals voor wat je beleefd hebt en met ons wil delen. Je inspirerende verhalen die mij aan het denken hebben gezet. Hoop je gauw weer te ontmoeten als organist bij de cantorij en in een van onze diensten.
    Lieve groet ook aan Frank,
    Marchien