Langs oude Romeinse wegen

4 april 2016 - Veroli, Italië

Afgelopen vrijdag ben ik vertrokken vanaf het St. Pietersplein in Rome.
Vooraf had ik nog een ontmoeting met zus en zwager Henneke en Bennie. Heel bijzonder, en dat na een hartelijk en warm afscheid op het CS in Utrecht van een aantal dierbaren.
In Rome bezocht ik eerst nog enkele pelgrimsbasilieken. In dit heilige jaar van barmhartigheid zijn in deze kerken de Porta Santa, een deur die alleen in een heilig jaar opengaat.
Ik deed ook een wandeling in het Joodse Getto, dat vlakbij het Tibereiland ligt. Indrukwekkend is de synagoge, één van de grootste in Europa. Grappig was het kattenasiel op het plein waar nu een tempelruïne is en waar Julius Caesar in 44 v. Chr. is omgebracht.
Het vertrek was stil en sober. Langs de oude pelgrimsweg liep ik een stuk langs de Tiber, het Circo Massimo naar de Porta San Sebastiano.
Buiten de poort passeerde ik de Chiesa Quo Vadis. Het is de plek waar volgens de overlevering Petrus, die vluchtte na zijn veroordeling, een ontmoeting had met Jezus, die naar Rome ging. Petrus sprak de beroemde woorden: quo vadis domine? Waarheen gaat gij, Heer? Waarop Jezus zei: ik ga naar de stad om opnieuw gekruisigd te worden
Toen begreep Petrus zijn fout, keerde terug en werd in Rome omgekeerd gekruisigd.
Hier begint ook de Via Appia Antica. Deze weg werd ca. 300 v. Chr. aangelegd en dit eerste stuk is bekend vanwege de catacomben. Hier begroeven de Christenen hun martelaren. Er is een gedeelte met 16 km onderaardse gangen. Het hele traject is zo'n 25 km met aan weerszijden ruïnes van heiligdommen, sarcofagen etc. (zie foto) Later werd de Via Appia verlengd tot Brindisi. Ik begeef me ook op de Via Latina, ook een belangrijke en strategische weg voor de Romeinen

De etappes zijn vrij lang (26-30 km). Er zitten stevige klimpartijen in. Het is prachtig weer, bij het klimmen in de zon al erg warm.

Wat fantastisch dat jullie met zovelen "meelopen" en meeleven, dat houdt me op de been. Ik onmoet vtiendelijkeensrn, mijn gebrekkige Italiaans wordt voor lief genomen. Erg veel indrukken.
Volgende keer meer.
Hartelijke groet,

Bram

1. Karin:
    Dag Bram,
    Dit allereerste deel van je tocht roept herinneringen op. Leuk om je verhaal zo te lezen. Wel gek om zo'n stad dan te verlaten lijkt me. Ben benieuwd naar het vervolg van je avontuur. Hou je goed met die lange etappes. Karin
  2. Anne-Marie:
    Dag Bram,
    Je begint meteen goed, met zulke dagetappes. Sterkte en houd je taai. Ik ben benieuwd naar je verhalen.
  3. Bram:
    4 april 2016
    Jouw verhaal roept bij ons herinneringen op. Jaren geleden waren wij ook in Rome. Toen ook op de Via Appia gelopen en de catacomben bezocht. Was allemaal erg indrukwekkend.
    Een mooie voortzetting van de reis gewenst. Je hebt er mooi weer bij:).
  4. Jeanette:
    5 april 2016
    Hey Bram, Het is bijna alweer een week geleden, dat we je uitzwaaiden op perron 15. Nu loop je alweer een aantal dagen te klimmen en dalen en genieten van de omgeving.
    Succes op je tocht en we denken aan je. Kijken weer uit naar je volgende verhaal.
    Hartelijke groet :)
  5. Marja Visser -De Bruin:
    5 april 2016
    Hallo Bram, wat byzonder toch, heel fijn dat ik je mag volgen bij deze reis. Wij wensen je een mooie tijd toe en kijken uit naar je verhalen en foto's.
  6. Marieta:
    Voor Bram,
    "zing en trek verder!"
    Alle Goeds,
    van harte, Marieta
  7. Dit en Piet Bongers:
    Hallo Bram,
    Je 5e dag lopend onderweg alweer. Je gaat er gelijk al flink tegen aan met zoveel km per dag en dan ook nog warm in de zon en klimmen en dalen. We hebben bewondering voor je. Geniet van de lente! En een voorpsoedige reis gewenst!
    hartelijke groet.
  8. Rudie en Imelda:
    Hallo Bram,
    We genieten weer van je mooie reisverslag en prachtige foto`s. Iedere dag wel een behoorlijke afstand die je aflegt. Heel veel wandelplezier, geniet er van.
    Groetjes van Ko, Rudie en Imelda
  9. Ali en Cock:
    5 april 2016
    Hoi Bram, wat heerlijk om mee te mogen lopen met jouw tocht door middel van je verslag. Dankjewel daarvoor!
    Heel veel kracht, sterkte, plezier, geluk en gezondheid gewenst.

Donderdag begin ik aan mijn "camino"... samen met Cock.
  10. Rita Denkers:
    5 april 2016
    Het is inderdaad flink klimmen, de foto van het pad herken ik. Het loopt naar de kapel San Valentino. Gaandeweg krijg je een steeds betere conditie, het klimmen houdt pas op na Troia. Veel wandelplezier, ultrea
  11. Marchien enkelaar lenten:
    5 april 2016
    Dag Bram wat een mooie begin van je reis. In gedachten zie ik je gaan. Wat een goede conditie moet je hebben. Ik geniet van je verhalen en ben in gedachten bij je
  12. Marchien enkelaar lenten:
    5 april 2016
    Er ging wat mis. Mijn schrijven aan jou was verdwenen voor ik het wist. Maar als aanvulling. Ik bewonder je moed maar ook de interesse die je hebt voor de natuur, cultuur en nog zoveel meer moois dat je met ons wilt delen. Bedankt.