Piedmonte en Pavia

5 september 2014 - Mortara, Italië

Afgelopen week ben ik vanaf Aosta afgedaald naar de Povlakte. Aanvankelijk nog veel hellingen met wijnbouw. Als ik om me heen keek zag ik in de verte de besneeuwde Alpen. Lekkere wijnen worden in de provincie Piedmonte verbouwd. Later werd het steeds vlakker. In de provincie Pavia loop je zigzaggend door eindeloze rijst- en maisvelden. Dat is op den duur wel wat saai. Ook heb je bij hogere temperaturen last van muskieten langs die vochtige akkers. En steeds zijn er de dorpjes en stadjes waar Romaanse kerken en stadspoorten te bewonderen zijn. Het blijft boeiend om op loopsnelheid het landschap te zien veranderen. Steeds vaker kom ik nu andere pelgrims tegen. Ik verblijf nu met acht anderen in een slaapzaal in Mortara, niet ver van Pavia. Het is boeiend om van ieder zijn/haar bijzonderheden te horen. Een man uit Duitsland wil opschieten en heeft vandaag 56 km gelopen. Ieder heeft zijn eigen manier van gaan en zijn eigen ritme.
Het is soms ontroerend hoe mensen toegewijd zijn de langstrekkende pelgrims te helpen. Zo was ik gisteren te gast bij een jong stel die pelgrims opvangt, kookt etc. in een mooie ruimte. Toen ik vroeg naar de prijs was het antwoord: een vrijwillige gift.
Morgen weer vroeg op. Tot de volgende keer.

1. Andries en Alie:
    5 september 2014
    Dag Bram. we hebben de landkaart er weer eens bij gepakt en dan zie je de afstanden die je loopt weer eens goed. Onvoorstelbaar. We wensen je het goede, tot later,
    Andries & Alie
  2. Lydia:
    6 september 2014
    Hoi Bram, wat geweldig!!! In Pavia staat een heel erg mooi klooster. Ik dacht dat je daar misschien wel zou overnachten bij de monniken, maar je bent nu vast alweer een paar kilometer zuidelijker getrokken ;-) Het eind komt echt in zicht. Heel veel succes nog en hartelijke groeten,

Lydia
  3. Jenny:
    Goedemorgen Bram,

Fijn om je reisverslag weer te lezen.

Alle goeds op je verdere tocht,

Hartelijke groet,
    Jenny Stekelenburg-Feenema
  4. Paula:
    dag Bram,
    zoals steeds is het weer een feestje om een nieuw verslag te lezen, de kaart erbij te pakken en weer even deelgenoot van jouw vorderingen en ervaringen te mogen zijn. dankjewel daarvoor en alle goeds voor de komende kilometers. lieve groet!
  5. Coby wattel:
    Dag Bram,
    Fijn om weer wat van je te lezen. Je schiet al aardig op zo. Je ziet mooie dingen, ontmoet mooie mensen en hebt goede en ontroerende gesprekken. Wat een belevenissen en ervaringen. Een fijne tocht verder en tot je volgende verhaal!
    Hartelijke groet, Coby
  6. Dit en Piet Bongers:
    6 september 2014
    Hallo Bram, bedankt voor je felicitatie. Lief dat je aan mij gedacht hebt. Wat kom je al dicht bij je einddoel. Het is telkens weer leuk om je verslag te lezen. Wij gaan nog een week met vakantie, samen met Cobi en André, en onze reis gaat naar Sorento/Napels/Rome. We vertrekken dinsdag 16 september a.s. Het is een georganiseerde reis. Zaterdag 20 sept komen we in Rome en 's zondags is er gelegenheid om een dienst in de kerk der Friezen bij te wonen. We zijn benieuwd of jij tegen die tijd ook al in Rome bent. Bram, geniet van alles wat je onderweg ziet en meemaakt. Een goede reis verder. Hartelijke groet, Piet en Dit
  7. Ko en Rudie:
    Hoi Bram
    Leuk om weer iets van je te lezen. Je bent op de goede weg, fijn dat je met div. mensen goede gesprekken kan voeren.
    Je loopt in een schitterende omgeving.
    Veel wandelplezier rustig aan geniet er van.

Groetjes van Ko en Rudie
  8. Andre en cobi v.d. toorn:
    8 september 2014
    Hallo Bram,met bewondering voor je, je verslag gelezen,
    je loopt echt door bergen en door dalen. De kaart ligt naast
    ons je komt steeds meer tot je einddoel.
    We wensen je een goede tocht verder.
    Hartelijke groet Andre en Cobi
  9. Crina van Belzen:
    8 september 2014
    Lieve Bram, goed om te lezen. Mij raakt ook mensen die het als een gift beschouwen om je te kunnen ontvangen en eten en slapen aanbieden. Alle goeds verder. Wie weet ga ik er ook maar eens een kaart bij pakken. Het ga je goed. H groet Crina
  10. Karin:
    8 september 2014
    Hai Bram, je vordert gestaag lees ik. Lees je verslagen regelmatig en altijd vol bewondering. Fijn dat je nu wat meer ' lotgenoten' treft. Geniet van je verdere tocht. Keep the spirit. Karin
  11. Feri en Ankie.:
    9 september 2014
    Hallo buurman Bram.
    Leuk om weer een reisverslag te lezen.
    Ook leuk dat je nu andere reisgenoten ontmoet,
    We wensen je nog veel loop en reis plezier.
    groetjes.
  12. Jenni Schuldink:
    10 september 2014
    Dag Bram,
    Mooi om te lezen over de verschillende landschappen, met name het wijngebied. In Europa heb ik diverse wijn-wandeltochten gemaakt en veel wijnen geproefd. Geniet maar om na ontberingen een goed glas wijn te drinken. Mooiste product van moeder aarde:).
    Zet 'm op, je bent de laatste landsgrens gepasseerd!

Hartelijke groet van Jenni.
  13. Marianne de Bruin-van Oort:
    14 september 2014
    Lieve Bram, leuk weer een reisverslag van je te lezen. Heel indrukwekkend! Fijn dat Frank ook meegelopen heeft. Voorspoedige voettocht nog.
    Hartelijke groet van Rob en Marianne