Povlakte - Apenijnen

14 september 2014 - Molinello, Italië

Een dag of zeven waren nodig om de uitgestrekte Povlakte te doorkruisen. Berucht bij sommige wandelaars, maar het viel me eigenlijk wel mee. Stel je het voor als de Flevopolder, maar dan met vooral rijstvelden. Afgelopen maandag heeft Frank een dag meegelopen, zo had ik weer eens een dag gezelschap. Hij doet een treinvakantie door Europa en heeft zijn reis wat aangepast. Vanaf Orio Litta heb ik een aantal kilometers met de boot over de Po afgelegd. Sigeric deed dat ook in 990 en pelgrims kunnen daar ook nu nog voor kiezen. Ik kwam door oude steden, zoals Pavia, Piacenze en Fidenza. Vooral kerken en kathedralen vormen daar de bezienswaardigheden.
De afgelopen dagen heb ik in de Apenijnen gewandeld en verbleef gisteren in een Ostello op de Cisa pas, ca. 1000 m hoog. Dat waren prachtige wandelingen in een heerlijke septemberzon. Hier moeten we vaak door het water de riviertjes oversteken en zijn de paden soms glibberig. In dat Ostello verbleven ook enkele vluchtelingen die hier via Lampedusa zijn aangekomen. Zij hebben weinig uitzicht op een mooie toekomst.
De afgelopen week weer allerlei ontmoetingen gehad en mensen gesproken. Zoals een protestantse predikante uit Kopenhagen, met wie ik besprak hoe het moet met de donkere bladzijden uit je levensboek. En jonge Franciscaanse nonnen die me vertelden over hun gebedsleven. Het lijkt heel ernstig allemaal, maar ik loop soms ook uren, genietend, zonder ergens aan te denken.
Er is wel eens een dipje als ik moe ben of zo, maar ik geniet van elke dag met volle teugen.
Iedereen die reageert schrijft in feite mee aan deze blog. En zo wordt het verhaal compleet. Ook de niet-schrijvers zijn er, en beleven het mee.
Vandaag ben ik in Pontremoli aangekomen en dat is provincie Toscane.
Daarover de volgende keer.

1. Jaantje en Ben:
    14 september 2014
    Fijn om je reisverslag weer te lezen. Zo te zien liggen er nog mooie plekjes op je route. Veel succes op het laatste gedeelte van je tocht, het weer heb je zo te zien mee. We zijn benieuwd naar je volgende verslag.
  2. Jacqueline Vink:
    Hoi Bram,
    Mooi verslag weer. Mooi om te lezen dat je uit alle ervaringen en ontmoetingen op je pad zoveel waardevols kunt halen.
    Hou vol en geniet!!

Groetjes Jacqueline
  3. Dit en Piet Bongers:
    Hoi Bram,
    We zijn weer helemaal op de hoogte gebracht met je boeiende verslag. Dank je daarvoor.We hopen dat je de laatste weken nog heel plezierig kan wandelen in het Italiaanse landschap. Wij vertrekken dinsdag 16 sept voor 8 dagen naar Sorrento e.o. incl 3 dagen Rome. We zullen elkaar niet tegenkomen neem ik aan. Ga je het helemaal al wandelend wel halen? Je wilt immers rond 5 oktober in Rome zijn?
    Veel plezier en mooie ontmoetingen gewenst.

Hartelijke groet,
    Dit en Piet
  4. Bram:
    15 september 2014
    Een mooi verslag, Bram. Mooi om te lezen over verschillende landschappen en verschillende ontmoetingen. Sterkte op de verdere weg naar Rome.
  5. Paula:
    15 september 2014
    Dankjewel Bram voor weer zo'n fijn verslag. Ook nu vertel je ons weer over de vorderingen van de reis: de plaatsen die je aandeed, de paden die je volgt en hoe je de wandelingen ervaart. Maar het meest geniet ik als je vertelt over de bijzondere ontmoetingen met tal van personen en de waardevolle gesprekken die daaruit voortvloeien. Er zullen er zeker nog veel meer volgen. Mooi!
    lieve groet, Paula
  6. Jenny:
    Goedemorgen Bram,

Met een kopje koffie erbij lees ik reisverslag. Met volle teugen geniet ik ervan.

Ik wens je alle goeds op het laatste gedeelte van je tocht.

Een warme groet van,
    Jenny Stekelenburg-Feenema
  7. Miep Hartman:
    15 september 2014
    Lieve Bram, dank voor je verslag. Ik ben benieuwd hoe de zwarte bladzijden van je levensboek weer wat lichter zijn geworden. Ik denk door de ontmoetingen met mensen! Iemand zei eens : "ik zie in de ogen van de mensen God" en dat zal jij nu ook mogen ervaren nu je zoveel vogels van diverse pluimage mag ontmoeten, en die mee willen denken over levensvragen. "Ga met God, want Hij zal met je zijn!"
    lieve groet van Miep.
  8. Dineke:
    16 september 2014
    Ik heb vannacht over je gedroomd, Bram. Je stond plots voor mijn neus. Vol ongeloof zag ik dat jij het was. Het kon gewoon niet bestaan dat je nu al terug was! Nou ja, met andere woorden, ik kon het niet geloven. Apart hè.
    En die zwarte bladzijden? Ze maken met alle andere bladzijden dat het het boek van jouw leven wordt.
    Liefs, pace et bene, Dineke
  9. Ko en Rudie:
    16 september 2014
    Hoi Bram.
    Fijn om je mooie reisverslag weer te lezen, wat goed dat je zo nu en dan mensen ontmoet waar je goed mee kunt praten.
    Leuk dat Frank weer een dag met je mee hebt gelopen.
    Ga zo door met wandelen en geniet er van.
    Groetjes van Ko Rudie en Imelda.
  10. Marieke:
    17 september 2014
    Hoi Bram, wat leuk weer om je verhaal te lezen! Zelf ben ik net met mijn dochter een weekje naar Toscane geweest. Met het vliegtuig en met een gehuurde auto. Zo totaal anders dan jij nu reist! Maar we hebben veel aan je gedacht. Telkens kwamen we plaatsjes tegen die op een pelgrimsroute naar Rome liggen en dan zagen we jou met je rugzak in onze gedachten al door de poort naar binnen komen! Zo reisde jij met ons mee! Of wij met jou!
    Heel veel sterkte en plezier weer!