Rhodos

25 mei 2016 - Ródos, Griekenland

Na het verblijf in Athene ben ik naar de haven van Piraeus gelopen en nam daar de veerboot naar Rhodos.
Dit eiland kent een roerige geschiedenis en staat uiteindelijk pas sinds 1948 onder Grieks bestuur, nadat het veroverd is geweest door verschillende volkeren, het laatst door de Turken en Italianen. Het is het grootste eiland van de Dodekanesos, een eilandengroep in deze regio.
Ik bezocht hier een aantal historische en heilige plaatsen.
Als eerste liep ik vanuit de haven - ik was in de morgen gearriveerd - door het oude Rhodos, dit is omgeven door indrukwekkende stadsmuren en -poorten. Vanwege de vele zonuren op dit eiland zijn er erg veel toeristen. Rhodos-stad is dan ook heel druk met alle winkelstraatjes en horecagelegenheden.
Dezelfde dag nog liep ik naar Ialysos, een dorp aan de westkust. En bezocht op zondag een Byzantijnse viering in de plaatselijke kerk. Daarna beklom ik de Filerimos, de berg waar op de top een klooster staat. Je ziet vaker in Griekenland dat een klooster op een berg is gebouwd. Afgezonderd van de wereld en in een stille omgeving. Opvallend daar zijn de vele loslopende pauwen.
Daarna liep ik naar de oostkust en ging zuidwaarts. Naar Koskinou, vanwaar het uitzicht op zee prachtig is, met in de verte de bergen van Turkije, hemelsbreed slechts een paar kilometer verwijderd.
Dan Faliraki, waar ook een kapel op een berg is. Een hele inspanning om er te komen, maar de moeite wordt ruimschoots beloond met een fantastisch uitzicht. De blauwe lucht, de straffe wind en de ruige natuur maken het tot een ware ervaring.
Een dag later weer een berg, de Kyra Tsambika. Na een steile klim kwam ik op de berg bij een kapel waar een belangrijk Maria-icoon wordt bewaard.
Archangelos, een stadje wat bekend is om de wirwar van straatjes met witte huisjes in het centrum.
Tenslotte Lindos, deze stad heeft een akropolis, restanten van een tempel binnen imposante muren en versterkingen. In deze tempel werd ooit de godin Athena Lindia vereerd. Ook in Lindos smalle straatjes met witte huisjes waar je zomaar verdwaalt.
En dan is er de baai waar de apostel Paulus aan land is gegaan om er te prediken en vandaar verder te reizen door Griekenland. Een idyllische plek met een kerkje, nu populair o.a. om trouwfoto's te maken. Ook hier heb ik even rondgedwaald

Deze reis was soms best veeleisend. Er werd heel wat inzet en doorzettingsvermogen van me gevergd. De dagelijks af te leggen afstand onder steeds verschillende omstandigheden. Het organiseren van onderdak, dat elke dag weer terugkomt. Ik heb ook ervaren dat je niet altijd krijgt wat je zou willen, er zijn heus grenzen aan de eisen die je aan jezelf én anderen kunt stellen.
Een enkele keer was er ook weerstand. Zoals een hotelhouder die me allerlei busreisadviezen gaf, zodat ik niet meer hoefde te lopen. Of, al in het begin, vlak na Rome, iemand die indringend op me inpraatte en zei dat ik moest stoppen met deze veel te verre en vermoeiende reis. Maar het is de inspanning meer dan waard geweest. Zoals je na een zware bergbeklimming geniet van het mooie uitzicht, kan ik ook terugzien op een zeer waardevolle periode. En dat mede dankzij de ruime en royale steun van alle dierbaren en bekenden. Bedankt voor alle lieve, grappige en meelevende reakties!

Een paar cijfers: sinds het vertrek vanuit Canterbury in juli 2014 heb ik zo'n 3300 km lopend afgelegd; ik doorkruiste hierbij 5 Europese landen; liep door 3 tijdzones en heb in vele tientallen verschillende bedden geslapen.

Eigenlijk wenkt Turkije al, waar ik de Lycische weg wil gaan lopen, die al eeuwen voor onze jaartelling werd begaan door Alexander de Grote tijdens zijn veldtochten. En zo uiteindelijk naar het Heilige Land. Jeruzalem, de stad die zowel Christenen, Joden als Moslims beschouwen als hun heiligste plek.

Pelgrimeren is het onderzoeken van je innerlijk. Het bewust worden van verlangens. Die weg hoop ik over een jaartje te vervolgen. Tot dan.

1. Ben:
    25 mei 2016
    Dank je wel Bram, dat ik met je mee mocht reizen via jouw blog! Een goede terugreis in de tijd en naar huis gewenst. En ik hou me aanbevolen voor feedback van De Weg van de Franken deel 4. Pelgrimsgroet!
  2. Harriet:
    25 mei 2016
    Fijn dat je goed bent aangekomen! Ik kijk uit om je verhalen 'live' te horen al zal ik de blogs ook wel missen .
    Tot snel!

Groet Harriët
  3. Mirjam:
    Hey (ome) Bram,

Ik heb deze keer weer van je verhalen genoten. Ik hoop dat je nog lang kan nagenieten/teren op deze reis.
  4. Andries en Alie:
    25 mei 2016
    Dank je wel, Bram, voor al je reisverhalen en ook prachtige foto"s.
  5. Coby wattel:
    25 mei 2016
    Dankjewel Bram voor de boeiende manier waarop je ons deelgenoot hebt gemaakt van je reis, het pelgrimeren, de foto's. Ook ik zal je verhalen missen!
    Een goede terugreis, welkom thuis en tot ziens!
  6. Lisette T:
    26 mei 2016
    3300 km zo bijzonder, petje af hoor. En wat een mooie verhalen neem je mee naar huis. Een goede reis terug, Je zal wel weer moeten wennen in het "gewone" leven. Maar jij neemt je herinneringen mee.
    Bedankt dat we met je mee mochten kijken.
    gr Lisette
  7. Dineke:
    26 mei 2016
    Goeie raad zit je soms helemaal niet op te wachten.....Het is, lijkt me, meer het ongemak van de mensen zelf. Hoe je het beschrijft: die blauwe luchten...ai...dat wekt een enorm verlangen. Een paar jaar geleden waren wij in Griekenland met vakantie en inderdaad: die blauwe luchten.....daar kun je geen genoeg van krijgen.
    Je hebt behoorlijk wat van jezelf gevergd, zo te horen, maar jezelf ook heel veel geschonken. Ik heb grote bewondering voor de weg die je gaat, en hoe je omgaat met dat wat je overkomt....Liefs en graag tot snel
  8. Marianne de Bruin-van Oort:
    26 mei 2016
    Wat heb je een doorzettingsvermogen! Maar het is het allemaal waard geweest. Ik heb met veel plezier en interesse je verhalen gelezen en er van genoten. Mooi! Ik wens je een goede thuisreis en tot gauw.
    Marianne
  9. Paula:
    lieve Bram,
    dankjewel voor alweer een verhaal! Wat gaat het nu allemaal snel: het lijkt wel of je Rhodos in sneltreinvaart aan je voeten hebt gekregen. Des te meer ben ik erg blij met de mooie beschrijvingen, die je van de diverse pleisterplaatsen geeft: ze brengen mijn Rhodostijd allemaal weer helder voor de geest. Aan de pracht en de historische rijkdom van het eiland is kennelijk niets veranderd. En nu rond je dit bijzondere avontuur al weer bijna af en keer je huiswaarts. Maar dat betekent meteen een (voorlopig) afscheid van het leven, dat je de afgelopen 2 maanden hebt geleid.
    Ook dat zal een overgang betekenen. Ik wens je daarbij alle goeds, veel vreugde bij het weerzien en daarna een overweldigend gevoel van voldoening.
    Een voorspoedige terugreis! Tot spoedig, in De Rank of elders.
    dag!
  10. Rudie en Imelda:
    26 mei 2016
    Hoi Bram, Je hebt je tocht weer volbracht. Je hebt heel veel doorzettingsvermogen gehad.
    Je hebt de laatste tocht ook sterk in je schoenen moeten staan, maar je hebt je niet over laten halen om te stoppen. Wij wensen je een goede terugreis, en zullen blij zijn wanneer je veilig thuis bent. Bedankt voor alle mooie reisverhalen, we hebben er weer van genoten.
    Tot ziens in Lopik.
  11. Dorie vd Brink:
    26 mei 2016
    Hallo Bram ,wat heb ik genoten van je prachtige verhalen en wat een geweldig doorzettingsvermogen!! Het zal weer moeten wennen in de lopikerwaard. Goeie thuisreis !
  12. Jenny:
    Dag Bram,

Wat heb ik steeds genoten van je mooie en inspirerende reisverhalen.

Dag Bram,

Wat heb ik weer genoten van je mooie en inspirerende reisverhalen.

Een goede reis naar huis,

Hartelijke groet,
    Jenny

Hartelijke groet,
    Jenny
  13. Marchien enkelaar lenten:
    27 mei 2016
    Dag Bram bedankt dat ik steeds in gedachten een beetje met je mee kon lopen. Hoe ik kon genieten van de boeiende wijze waarop jij ons deelgenoot maakte van hetgeen je beleefde en ontroerde onderweg. Wat een mooie stijl van schrijven bezit je. Je ziet jou gaan, genietend al lopende of klimmend. Fijn om je weer te ontmoeten in de Rank.