Richting Athene

22 mei 2016 - Ialisós, Griekenland

Na het diep uitgegraven Korinthekanaal te zijn overgestoken liep ik enkele dagen langs de zuidkust van het vasteland in oostelijke richting. Wat ik daar zag waren vooral de blauwe lucht en de blauwe zee. Toerisme is er langs dat traject nauwelijks, gelegenheid voor overnachten is derhalve spaarzaam. Bij de stad Megara zijn nog archeologische opgravingen te zien, van hieruit is n.l. in 658 v. Chr. Byzantium gesticht, het latere Constantinopel, wat sinds 1453 Istanbul heet. In de klassieke tijd lag Megara vaak overhoop met Athene, met als inzet o.a. het eiland Salamis, maar deze laatste stad kreeg uiteindelijk het overwicht.
Zo liep ik richting Athene, de laatste etappe voordat ik daar was ging via het kleine eiland Salamis. Hier passeerde ik over landweggetjes o.a. een paar gehuchten met bouwvallige huisjes en blaffende zwerfhonden. Niet heel spectaculair dus. Een jonge man zonder werk liet me een stukje meeliften en vond het leuk een paar woorden Nederlands met me te spreken. Zijn moeder is n.l. Nederlandse.
Al met al een niet heel opzienbarend traject, maar ik had er niet minder plezier in het wandelen. Met de zon op m'n gezicht en een briesje van zee elke dag een stukje verder.
Toen ik van Salamis weer naar het vasteland was overgestoken, was het één lange straatweg van zo'n 15 km naar het centrum van Athene. Daar had ik een prettige onderbreking van 3 dagen, dochter Gijske had vakantie genomen en was ook naar Athene gereisd. We hebben de tijd aangenaam doorgebracht met alles wat je in zo'n stad doet: de Akropolis en andere archeologische plekken bezoeken, musea doen en door mooie parken lopen. En niet te vergeten lekker eten en bijpraten. De tijd vloog om. We stelden vast dat Athene een heel bijzondere stad is met wijken die elk hun eigen sfeer hebben. Maar als je nu toevallig geen liefhebber bent van archeologie, heeft de stad toch niet zoveel allure als b.v. Londen of Parijs.
We hebben met verwondering gekeken hoe vroegere beschavingen hebben geleefd en schitterende bouwwerken hebben opgericht. En ook hoe dat allemaal weer vergane glorie is geworden. We kunnen veel leren van hoe vroegere volkeren hebben geleefd en ook hoe zij omgingen met sterven en de dood.
We zagen hoe mensen in de Byzantijnse kerken de afbeeldingen kussen, en ook dat het rozenkransgebed dagelijkse praktijk is, ook op straat en tijdens het bellen en koffiedrinken...
In het Nationaal Archeologisch Museum zag ik ook groepen kinderen, kleintjes nog. Geboeid door wat zij zagen en verdiept in hoe mensen zich in vroeger eeuwen konden uiten.
Ook in deze stad heeft Paulus gepreekt op zijn zendingsreizen.
Als ik deze blog schrijf ben ik inmiddels al op Rhodos, en dus al dichtbij Turkije. Op dit eiland zal ik ook enkele historische plaatsen aandoen. En dan eindigt deze reis. Maar niet definitief.
Aan het eind van de week de laatste blog.

1. Dineke:
    22 mei 2016
    Geweldig weer hoe je schrijft over je reis te voet. Ik stel me zo voor hoe heerlijk het is om weer een lieve, vertrouwde bekende te zien in Gijske. Lekker onbevangen Nederlands praten, met vast een paar woordjes Lopiks...Hoe heerlijk het moet zijn om te kunnen delen wat je beleeft en dat het naar ik me zo voorstel ook begrepen wordt. Een zegen onderweg....Daar leeft de pelgrim vast van op en vat hij moed voor de laatste kilometers. Ik wens je nog een mooie paar laatste dagen. Jammer misschien dat het dan weer voorbij is, maar zoals je zegt niet definitief. De reis gaat door, linksom of rechtsom.
    Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het ook weer een prettig idee is als je gewoon weer op Nederlandse bodem bent, min of meer in de buurt....Voor nu een liefdevolle groet uit een regenachtig en grijs Bommel.
  2. Jeanette:
    22 mei 2016
    Hallo Bram,
    De enalaatste blog alweer. Wat gaat de tijd snel. Ik kijk altijd uit naar je verhalen. Je kan wel schrijver worden, zo mooi zet je je verhaal telkens neer. Nu nog een paar dagen wandelen en dan weer op huis aan. Dan spreken we elkaar gauw persoonlijk weer. Het ga je goed. Tot gauw!
  3. Paula:
    lieve Bram,
    Wat gebeurt er toch veel! Telkens weer hebben jouw verhalen een boeiende insteek; ze zijn allemaal anders, maar ze hebben gemeenschappelijk, dat je met veel verve vertelt over wat je beleeft en ervaart. En nu ben je al bijna bij het "eindpunt voor nu", want Jeruzalem ligt natuurlijk in het verschiet.
    Ik wens je voor de laatste tochten op Rhodos veel voorspoed. Loop vredig het laatste stuk van jouw pad en geniet! dag!
  4. Nel Rijneveld:
    23 mei 2016
    Beste Bram, een goede laatste wandelweek toegewenst. We zien er naar uit om je weer in Lopik te ontmoeten. Vrede en alle goeds, Lauw en Nel
  5. Lydia:
    23 mei 2016
    Wat kan ik nog toevoegen na de reacties die al geschreven zijn en waar ik me helemaal in kan vinden? Het is prachtig, zowel hoe je het beschrijft als WAT je beschrijft. Ik wens je veel succes met de laatste etappe! Groetjes Lydia
  6. Miep Hartman:
    23 mei 2016
    Hoi Bram, en weer word ik met herinneringen overspoeld. Met onze dochter Marion heb ik gedwaald door Athene. het was in de Stille week".De lantarens hadden zwarte doeken om gebonden, omdat Jezus gestorven was. Leuk om zo andere gebruiken mee te kunnen maken. En zo ga jij met jouw dochter door de straatjes van Athene. Ik wens je nog een goede voortzetting van de laatste etappes. Straks kan je 'life" vertellen over jouw belevenissen! Ik kijk er naar uit.
    groeten van Miep
  7. Marian Berg:
    Dag Bram,
    Wat een bewondering heb ik voor je doorzetting en je positieve kijk op de dingen. Regelmatig je reisverhalen gelezen zodat ik een heel goed beeld kreeg van je tocht. Wat heerlijk dat je dochter even overkwam.
    Nog even en dan kom je weer naar Lopik. Hoop je dan gauw weer te zien.
    Groet, Marian
  8. Marchien enkelaar lenten:
    25 mei 2016
    Dag Bram, voor mij is het steeds weer spannend maar vooral boeiend om te lezen wat je dit keer hebt gezien en wat je hebt beleefd. Fijn om je dochter even bij je te hebben. Bijna ben je weer in ons midden (de Rank). Blij om je weer achter het orgel te zien zitten in onze Rank. Nog goede laatste wandeldagen toegewenst lieve groet Marchien
  9. Rudie en Imelda:
    26 mei 2016
    Hoi Bram, Wat leuk dat Gijske weer een paar dagen naar je toe is gekomen, een leuke onderbreking voor je. Jullie hebben samen eventjes gezellig gezellig van de stad Athene genoten.
    Ook leuk dat je een lift van een jongen hebt gehad wiens moeder nederlandse was.
    En nu je laatste wandeldagen. Geniet hiervan Bram.
    Je hebt er weer schitterende foto's bij gedaan.
    Groetjes van ons.