Verder langs de klassieke wegen

7 april 2017

Beste mensen, al heel gauw wil ik mijn voetreis naar het Heilige Land gaan voortzetten. De laatste maanden heb ik weer plannen gemaakt en moed verzameld om te voet naar Jeruzalem te gaan.

Op tweede Paasdag vertrek ik weer, ik vlieg dan via Istanbul naar Dalaman, hemelsbreed niet ver van de plaats waar ik vorig jaar eindigde (Rodos). Vandaar reis ik naar Kayakoy, een dorp in Zuidwest Turkije. Dat ligt in de streek die Lycië heet. In de 8e eeuw v. Chr. kwam deze streek al tot bloei door zeelieden afkomstig uit Griekenland. En later reisde de apostel Paulus hierlangs op weg naar o.a. Efeze en Griekenland. Het was lang een geïsoleerde streek, maar is de laatste jaren populair geworden bij toeristen. Er wordt gezegd dat het landschap hier de mooiste streek is van de Turkse Middellandse Zeekust.  Hier vinden we o.a. rotsgraven en andere archeologische plaatsen, eeuwige vlammen en een ruig berglandschap waar geiten grazen en eenzame wandelaars voorttrekken.

De Lycische Weg is een bewegwijzerde route van zo'n 540 km lang die eindigt bij Antalya, een grote, toeristische stad. Groepen en individuele wandelaars zijn op deze weg te vinden, meestal loopt men een aantal dagen. Voor mij zal deze route ca. 30 dagen in beslag nemen. Er zijn voorzieningen onderweg, maar soms zijn deze wel schaars, een paar keer zal ik niet kunnen overnachten waar de dagetappe eindigt, in dat geval is er voorzien in vervoer naar de slaapaccomodatie. Ik gebruik een gids met duidelijke beschrijving van de route, en ook een app met uitgebreide aanvullende informatie.

Ik kijk er naar uit om deze weg te gaan lopen. Weer begint het met afscheid nemen van dierbaren, en weer zullen er ups en downs zijn. Weer zal ik vele uren alleen zijn, met alles wat je daarbij ervaart. Nieuwsgierigheid, gedrevenheid, de wens tot inkeer, deze mengeling van motieven geeft me de veerkracht en de wil er  voor te gaan. De pelgrimszegen die ik bij het begin ontving, zal weer met me meegaan, de houdbaarheid hiervan is nog niet verstreken!  Ik hoop via deze blog verslag te blijven doen van mijn reis, die uiteindelijk in Jeruzalem zal eindigen. Binnenkort de volgende blog.

1. Miep Hartman:
    7 april 2017
    Bram ik wens je een gezegende reis toe. Inderdaad is de houdbaarheids datum nog lang niet verlopen. Wát? Hij blijft altijd vers!
    Graag volg ik jouw indrukken en avonturen.
    Goede reis!
    Vriendelijke groeten van Miep.
  2. Ben:
    7 april 2017
    Bram, wat een moedige actie in deze voor de wereld woelige (s)t(r)ijd! Je eindigde vorig jaar met je hartewens: 'Pelgrimeren is het onderzoeken van je innerlijk. Het bewust worden van verlangens'. Hopelijk vind je op jouw weg wat je zoekt en worden je verlangens zo veel als mogelijk werkelijkheid! 'İyi bir hac gerekli!' Een goede pelgrimstocht gewenst!
  3. Kees van Otterlo:
    Bram.
    Ga met God en hij zal je behoeden.
    Veel moed en doorzettingsvermogen voor onderweg en zal je met plezier volgen.
    Sterkte met alles en neem nu mijn hoed ( draag een pet) vast voor je af.
    Kees.
  4. Leo Lamers:
    7 april 2017
    Bram, heel veel succes en een mooie reis toegewenst.
  5. Wil Leeman:
    7 april 2017
    Bram, een goede reis en kom weer veilig terug met veel ervaringen rijker.
    Wil.
  6. Martijn:
    Een mooie reis gewenst!
  7. Marchien enkelaar lenten:
    7 april 2017
    Bram, na het lezen van het reisverhaal ben ik al zo onder de indruk van hetgeen je gaat ondernemen dat ik in spanning afwacht je bevindingen weer te lezen.
    Fijn dat ik jou kan volgen.
    Moed en sterkte op deze inspirerende reis.
    Marchien
  8. Jaantje en Ben:
    Beste Bram,

We zaten al op het vervolg van je pelgrimsreis te wachten en met 2e Paasdag is het dan zover, mooi. We zullen je verhalen weer met belangstelling lezen. Goede reis gewenst en sterkte in de eenzame uren.
  9. Marian Berg:
    Beste Bram,
    Wat vind ik het weer een enorm avontuur en ik heb diep respect dat je weer enthousiast op pad gaat!! Ik verheug me op je verhalen. Tweede Paasdag gaat het beginnen! Het allerbeste en veel succes!
    Een hartelijke groet, Marian
  10. Marja Visser -De Bruin:
    7 april 2017
    Een hele stap om weer verder te gaan. Wij wensen jou heel veel mooie momenten, veel inspiratie en vooral ook een goede gezondheid om het vol te houden. Een hele goede reis toegewenst.
  11. Karin:
    Beste Bram,
    Altijd zo bescheiden. En dan toch zo' n onderneming. Je eerste blog maakt me al nieuwsgierig naar wat komen gaat. Behouden reis. Ga met God.
    Groet van Karin
  12. Bep Oudshoorn:
    Ha Bram
    Goed dat je verder je reis vervolgd om hem misschien compleet te maken. Een hele goede reis. Ga met God en hij zal met je zijn....
  13. Dorie vd Brink:
    7 april 2017
    Met veel respect wensen Bep en ik je 'n heel goede reis en we volgen je met veel nieuwsgierigheid . ALLE GOEDS
  14. Aart de Kort:
    8 april 2017
    Ha Bram, wens je een voorspoedige reis. Istanbul is op zich al prachtig en indrukwekkend (of blijf je daar maar even?). Antalya is inderdaad groot en toeristisch, al is er een leuke (kleine) oude binnenstad (a/d haven). Ga met Hulp van boven en wie weet houdt ook de H. Christoffel een oogje in 't zeil.
  15. Aart Burger:
    8 april 2017
    Mooie tocht naar het oude Antiochie. Het restant van de plaats waar voor het eerst de naam Christenen opduikt staat er nog. En vlakbij op het strand: Kom over en help ons. Een heel goede reis!
  16. Wouter Schraven:
    8 april 2017
    Bram wij wensen jou een inspirerende en goede reis. Mooi dat je doorzet en weer de energie en kracht vindt om te gaan. Veel zegen en mooie ontmoetingen gewenst. Hartelijke groet van ons Gerjanne en Wouter
  17. Bram:
    8 april 2017
    Bram, een heel goede en gezegende tocht gewenst. Ik hoop dat je gezond en wel jouw einddoel mag bereiken. En geniet van de omgeving en van de mensen die je zult ontmoeten.
  18. Tabea:
    Beste Bram

Ik verheug mij op jouw reisverhalen.
    Zij behoed van onder, boven achter en voren en van binnen door ons god zijn engelen mogen jouw bewaken en behoeden
  19. Jan Heijmans:
    9 april 2017
    Goede reis Bram en behouden vaart. Ik volg je met grote belangstelling.
  20. Anneke Fleurke:
    Beste Bram,
    Een goede reis. Dat je kracht mag putten uit de pelgrimszegen in moeilijke situaties maar ook mag en kan genieten van deze nieuwe voetreis naar het Heilige Land
  21. Dit en Piet Bongers:
    10 april 2017
    Beste Bram,
    Nog èèn week.......dan gaat je volgende etappe van start. We wensen je een indrukwekkende en inspirerende wandeltocht, veel leuke ontmoetingen, sterkte op moeilijke momenten, een goede gezondheid en een veilige aankomst in het verre Jeruzalem. Geniet ervan! We volgen je graag met belangstelling.
    Een hartelijke groet van ons beiden!
  22. Agnes Stekelenburg:
    11 april 2017
    Ga met God en Hij zal met je zijn.
  23. Frank Mannens:
    12 april 2017
    Pace e bene
  24. Ellis Spiesl:
    12 april 2017
    Beste Bram,
    Ik leef met je mee en hoop dat de reis goed verloopt.
    Mede namens Wessel wensen wij je uiteraard een mooie
    belevenis toe.
    God bless you!
  25. Gerard en henny:
    14 april 2017
    Bram, niet meer "zwaaien niet meer een"bakje"doen,maar in gedachten en gebeden gaan wij met je mee. Veel zegen voor alle dagen.
  26. Ans:
    14 april 2017
    Bram, een mooie voet tocht met veel mooie ontmoetingen .
    Laat de natuur jouw verwonderen.
  27. Rudie en Imelda:
    15 april 2017
    Beste Bram, we wensen je alle goeds, veel gezondheid en geluk om deze reis te gaan maken. Zullen je weer gaan volgen via het internet. Veel mooie momenten en een inspirerende reis gewenst. Het gaat je goed.
  28. Janny Reinstra:
    15 april 2017
    Hierbij heb ik me aangemeld omdat ik graag je verhalen wil lezen.
    Hartelijke groet,
    Janny Reinstra
  29. Anne-Marie:
    16 april 2017
    Ik zal je verhalen met veel plezier weer volgen. Behouden reis en veilige thuiskomst. Vaya con dios.
  30. Frea:
    17 april 2017
    Hi Bram, heel veel genoegen gewenst op deze reis!!!! God bless you!!! Zal met bijzonder interesse jou volgen! Groeten!!
  31. Andries en Alie:
    17 april 2017
    Dag Bram. Vandaag begint het vervolg van je pelgrimstocht. Wij wensen je een heel goede tocht toe met veel mooie ervaringen! Liefs van ons beiden.
  32. Willemijn Roodbergen:
    19 april 2017
    Beste Bram,

Hopelijk heb je een mooie start gehad van weer een avontuurlijke voetreis!
    Ik wens je alle goeds, hoop dat je een tijd tegemoet gaat die je inspireert en ervaringen brengt die je verrijken.

Een hartelijke groet van Willemijn
  33. Margo de Kok:
    27 april 2017
    Beste Bram,
    Van harte wil ik jou in alle opzichten een goede reis wensen. Bijzonder dat we je kunnen volgen door jouw verhalen en de mooie foto's! Dank je wel! Het ga je goed. Met een hartelijke groet, Margo