Water en vuur uit de rots.

12 mei 2017

Nadat ik Myra bezocht heb ging de route een paar dagen landinwaarts. Hier passeerde ik weer klassieke ruïnes: Alakilise en Belos. Het zijn plaatsen waar het christendom zich al vroeg gevestigd had. Afgelegen plekken met overwoekerde restanten van Byzantijnse kerken en graftombes.
Dan weer naar de kust, daar loopt de grote weg en zijn er levendige steden. En op die plekken waar strand is vind je boulevards, restaurants, hotels etc.
Finike is een welvarende stad die omgeven is door vele sinaasappelboomgaarden.
Vanaf Karaöz volgde ik de in zee uitstekende landtong Gelidonia met op de punt een fotogenieke vuurtoren.
Bij Çirali ligt aan zee de vroegere Romeinse stad Olympos. Al die graftombes daar deden me denken aan de catacomben bij Rome, lange rijen sarcofagen en grafmonumenten.
Vanaf die plek loopt mijn route nog een weekje landinwaarts. Tahtalı Dağı, de Olymposberg, was een uitdaging, tot ruim 1800 m klom ik omhoog richting de top die uiteindelijk 2304 m is.

In de kleine bergdorpen zijn er maar heel weinig voorzieningen. Ik overnacht daar in eenvoudige pensions of bij mensen die een kamer beschikbaar hebben. Die mensen spreken nauwelijks Engels. En ik maar enkele woorden Turks. We communiceren dan m.b.v. het woordenboek, gebaren etc. De mensen zijn daar altijd gastvrij en vriendelijk. Niet dat ik Turkije wil propageren als sprookjesland, maar ik ontmoet er oprechte hartelijkheid bij de mensen die ik tegenkom.
Veel ben ik daar op mezelf aangewezen, terwijl ik tijdens het wandelen ook meestal alleen ben.
Op die afgelegen plekken zonder voorzieningen kamperen avonturiers, vooral jongelui uit landen als Amerika, Oekraïene, en vele Europese landen.

Ik heb in Turkije wel geleerd respect te hebben voor rotsen. Want elke dag heb ik weer te maken met rotsen en keien op mijn pad. Je stoot je voet er aan, je moet er soms een omweg voor maken, want een rots is onverzettelijk en koppig bovendien.
Maar ik verwonder me er ook over dat je soms hoog in de bergen zomaar een bron tegen kunt komen, die uit de rots opwelt. Vaak is dat zulk schoon water dat het gewoon te drinken is, regelmatig maak ik er gebruik van. Water in de bergen, terwijl er geen sneeuw ligt en het in geen maand heeft geregend.
En in Chimaera is een rotsgebied waar uit de spleten een metaangas komt dat spontaan ontbrandt als het met de lucht in aanraking komt. Al meer dan 2500 jaar is dit verschijnsel hier aanwezig. Ik kwam er langs en het is een veelbezochte bezienswaardigheid. Een andere bijzonderheid was de grot bij Gedelme, daar kun je 50m diep afdalen in een onderaardse gang met grillige rotsformaties.
Wat een bijzondere symboliek, de harde rots die het leven brengende water én het louterende vuur geeft!

Al deze belevenissen maken deel uit van de weg die begon in Canterbury en binnenkort eindigt in Jeruzalem. Ik kan het me nog niet helemaal voorstellen.

In de volgende blog vertel ik over de laatste etappes in Turkije en het vervolg van deze weg. Ik deel het graag met jullie.

Allahaısmarladık, vaarwel,

Bram

1. Rien Verwijs:
    Dag Bram.
    weer met volle aandacht je beschrijving van je voettocht gelezen. Ja, opzienbarend die rots. Goede reis!
  2. Werkman:
    12 mei 2017
    Wat weer een prachtig reisverhaal.
    Moest denken aan Mozes met de brandende braambos en het water uit de rotsen
    Veel plezier op je verdere voetreis.
    Hartelijke groet, Fokko en Chris
  3. Wouter Schraven:
    12 mei 2017
    Weer een mooi verslag met mooie symbolen van leven. Goede reis verder Bram en hartelijke groet van ons (momenteel in Sicilië )
  4. Wouter Schraven:
  5. Jannie Bos:
    12 mei 2017
    We lezen met veel interesse je verhalen. Wat beleef je veel. Hartelijk dank.
  6. Jeanette:
    Bijzonder verhaal weer Bram, je bent een kei!
  7. Dorie vd Brink:
    12 mei 2017
    Wat mooi dat we op deze manier met je mee mogen reizen !!
    Alle goeds bij het vervolgen van je weg!
  8. Frea:
    13 mei 2017
    Hi Bram! Wat weer interessant om te lezen! Ik zie je klauteren over rotsen.....en dan de natuurverschijnselen.....indrukwekkend, hoor! Het ga je goed verder! Tot een volgende keer. Groeten!
  9. Jaantje en Ben:
    Dank Bram voor je boeiende verslag. Mooi dat je zulke goede ervaringen hebt met de bevolking. Dit in schrille tegenstelling tot de berichten over Erdogan en zijn satelieten. Sterkte!
  10. Bep Oudshoorn:
    13 mei 2017
    Wat kan je je belevenissen toch prachtig weergeven. Een indrukwekkende voettocht maak je weer mee. Veel succes Bram. Op naar Jeruzalem.... :-)
  11. Marchien enkelaar lenten:
    Bram wat een indrukwekkend verhaal. Hoe kan je dit alles verwerken. Wat wonen wij op een prachtige aarde. Gelukkig vind je steeds weer een slaapplek. Spannend waar je terecht komt. Vaak zijn het denk ik fijne mensen waar je even tot rust kan komen van een vermoeiende dag.
  12. Andries en Alie:
    13 mei 2017
    Hoi Bram, wat een ontzettende klimgeit ben jij. Het zal je inderdaad uitputten maar ook veel voldoening geven. Goed dat er steeds weer mensen zijn die je een slaapplek bieden of je kunnen verwijzen. Groet van mij en ook van Andries die al weer bijna 2 weken op zee zit.
  13. Rita Denkers:
    Hallo Bram, in een woord geweldig. Doordat ik halverwege de route mijn voet verstuikte hebben we niet alles kunnen lopen maar gelukkig reden er busjes zodat wij de plaatsen wel hebben bezocht. Ook Chiamera hebben we gezien. Prachtig. Ik hoop dat je nog tijd over hebt in Antalya om met de taxi of bus naar Perge te gaan. Zeer de moeite waard.
    Hartelijke groet, ook van Piet
  14. Dineke:
    14 mei 2017
    Ha lieve Bram, prachtig en zo levendig. Als er in de Bijbel verhalen over de Berg zijn, gaat het altijd over het goddelijke. Nou, volgens mij ben jij dat ook tegen gekomen in het water, het vuur, het onverbiddelijke, het harde en het beschermende. Afijn, kan ik dan weer niet laten om mijn eigen associaties te geven op jouw bericht. Trek je er niks van aan, het is louter omdat ik met je meeleef! En ja, stiekem wat jaloers ben op wat je allemaal meemaakt....sterkte maar weer!
  15. Jantine:
    Hallo Bram,
    Wat een mooie verhalen. Het klinkt niet altijd makkelijk, zeker niet in de hitte en over de harde rotsen. Maar jij gaat gestaag door en brengt ons mooie verhalen. Ga zo door!
    Hartelijke groet,
    Jantine
  16. Wilfried:
    14 mei 2017
    Dag Bram, ik heb opnieuw genoten van jouw verhaal. Je bent niet alleen sterk in het uitvoeren van jouw pelgrimage maar ook in het beschrijven er van.
    Biz güvenli görmek ve tekrar görmek mümkün sese umut. (Google translate)
  17. Gerard en henny:
    15 mei 2017
    Dag Bram,wat een verhaal weer,en zo kunnen wij op afstand met jou mee reizen.Wij wensen jou nog een goede tijd toe,en sterkte met alles,en HOU VOL HOOR. Lieve groetjes,Gerard en Henny.
  18. Rudie en Imelda:
    18 mei 2017
    Hoi Bram, wat een mooi levendig verhaal heb je weer geschreven. Ook de foto`s die je erbij zet zijn iedere keer weer schitterend. Op deze manier genieten we een klein beetje mee met je mooie reis. Veel plezier op de rest van je route. Groetjes Rudie en Imelda
  19. C.M. Hollander:
    20 mei 2017
    Beste Bram,
    wat een verhalen, diep respect. Doet mij denken aan die "maga-stromen" in de diepe oceanen. Hier moeten ook de "nodige hobbels" worden overwonnen: examinatoren bijna een uur te laat, maar Bob v/d Linde is geslaagd met een 9! En de première v/d musical Mozes fantastisch.
    Groetjes,
    Cor Hollander
  20. Marchien enkelaar lenten:
    6 juni 2017
    Dag Bram, als je dit leest ben je alweer een beetje dichter bij je bestemming Jeruzalem dat jij bemint en treedt nu bijna de poorten binnen. Wat heb je er veel ontberingen voor over om het einddoel te bereiken. Heel heel veel sterkte en houd nog even goede moed.