Een weg vol historie

12 april 2016 - Benevento, Italië

Op de beroemde Monte Cassino stichtte Benedictus in 529 een abdij. Hij stelde daar ook zijn regel van Benedictus op, samengevat in 'ora et labora'. De abdij werd gebouwd op een eerder heiligdom, is later verwoest en weer herbouwd. Die berg is n.l. een zeer strategische plek. In de tweede wereldoorlog werd het complex bezet door de Duitsers en daarna gebombardeerd door de geallieerden, met als gevolg tienduizenden doden aan beide zijden.
Een legende verhaalt dat Petrus op weg naar Rome in Cassino het christendom predikte. In de middeleeuwen werd deze plaats dan ook Castellum Sancti Petri genoemd.
Dagen heb ik gewandeld met aan mijn linkerzijde de bergen van de Apenijnen, vaak met besneeuwde toppen. Nu loop ik door een vruchtbare vallei met veel olijfboomgaarden, ook zie je veel tuinbouw en wijngaarden. Vrij dun bevolkt is het hier, het zijn vaak lange stille trajecten. Het vinden van onderdak kost soms wat moeite en er is onderweg vaak niet veel te koop.
Er zijn regelmatig confrontaties met honden, bijna iedereen hier heeft honden en die lopen hier los op de landwegen, vaak ook zonder eigenaar. Ze achtervolgen je dan met meerdere tegelijk en zijn behoorlijk intimiderend. Mijn taktiek is met vastberaden tred door te stappen; iemand adviseerde een beweging te maken alsof je een steen opraapt en gooit. Het werkt redelijk.
Zaterdag arriveerde ik in Alife, een stadje met een symmetrische Romeinse bouw, het deed me denken aan Elburg. En zondag in Talese Terme, een oude Romeinse badplaats, nu een modern kuuroord.
In Benevento heb ik een extra dag doorgebracht. Om wat te rusten en enkele monumenten en musea te bezoeken. Hier zie je de triomfboog van Traianus (foto), het is de plek waar de Via Traiana begint, de Romeinse weg naar het zuiden. Ook bezocht ik hier de Chiesa Santa Sofia(foto), gebouwd in 760 door de Longobarden. Dit volk heeft hier z'n sporen nagelaten. Bij opgravingen is gebleken dat zij elementen van de Egyptische Isiscultuur hebben ingebracht in Italië.
De keizers die hier regeerden (o.a. Traianus, Hadrianus en Aurelius) zijn mede bekend geworden vanwege het feit dat zij de rechtspraak menselijker maakten. Zo verdedigde Traianus de uitspraak: Beter een schuldige te laten gaan dan een onschuldige te straffen.
Er passeren hier niet zoveel pelgrims en het komt voor dat men je binnenvraagt en dat je dan aan de keukentafel uitleg geeft over het hoe en wat van het pelgrimeren. Zo heb je dan soms spontaan een indringend gesprek. Als je luistert is er veel te horen... Het echtpaar waar ik zat deelde hun verdriet met mij om hun nog geen jaar geleden gestorven zoon van 15 jr.
Ik heb samengewandeld met twee Vlaamse pelgrims, zij vertrokken net een dag eerder dan ik uit Rome en nu hebben we elkaar getroffen. Zij lopen naar Bari.
Het is heel bijzonder weer zo'n periode "op de weg" te kunnen zijn en alles te beleven wat die weg te bieden heeft. Er komt best wat naar boven in al die stille uren.
Wordt vervolgd.

1. Kees van Otterlo:
    Dag Bram,
    Wat een mooie verhalen weer. Het lijkt me geen pretje met die honden. Hoe gaat het met jezelf ? Ben benieuwd waar je zoal slaapt en kun je genoeg eren onderweg kopen ?
    Veel sterkte met het vervolg van de reis.
    Hart,groet,
    Kees.
  2. Bram:
    12 april 2016
    Weer een mooi verhaal, Bram. We krijgen door jouw verhalen een heel goede indruk van jouw reis, jouw belevenissen en wat jou bezighoudt. Het is méér dan zomaar een reisverslag.
  3. Paula:
    lieve Bram,
    dankjewel voor al weer een verhaal vol wetenswaardigheden en historische informatie.
    De foto's zijn mooi en helder, dus ik vroeg mij af of je al kunt spreken van "Italië in de lente". En volgens de weersinformatie loop je inderdaad heerlijk in de zon bij een mooie wandeltemperatuur. Fijn!
    Wat bijzonder, zo'n onverwachte uitnodiging, uitmondend in een ontroerende ontboezeming van het betreffende echtpaar. Dat zijn de pareltjes: ik wens je er nog vele toe, deze reis. dag, geniet!
  4. Rita Denkers:
    12 april 2016
    In het begin van onze wandelingen was ik erg bang voor honden, totdat ik merkte dat zwerfhonden alleen blaften maar weg waren als je in de buurt kwam. Losgebroken waakhonden zijn echter heel gevaarlijk.
    In Benevento zijn wij ook een dag langer gebleven, wat een interessante stad is dat
  5. Dineke:
    13 april 2016
    Ha Bram, wat een mooi verhaal weer. Die Isiscultuur spreekt me aan. Die is o.a. in de Romeinse tijd tot de 6e eeuw heel levendig en populair geweest. Isis was de godin van Leven en Dood. Zij was het die leven gaf en leven nam. De Romein Gaius bouwde zelfs een tempel voor haar. Haar erediensten gingen gepaard met prachtige rituelen en muziek. In de loop van de tijd is het vervallen. Toch blijft zij voor mij tot de verbeelding spreken als symbool voor het vrouwelijk goddelijke.
    Mooie tocht enne....blaffende honden bijten niet....toch....?
  6. Hans en Beatrix:
    15 april 2016
    Salute Bram,

Imponerend voor jou en indrukwekkend voor ons zijn je verhalen. Mooi om aan den lijve te ervaren wat eeuwen geschiedenis aan cultuur, gewoonten, maar ook aan gastvrijheid heeft gebracht.
    En wat die honden betreft! `Het zijn ook schepselen van de Heer`, zegt Franciscus.
    Domini canes! (En dat zegt hij die voor een schoothond al een blokje om gaat.)
    Vrede en al het goede, Hans Koops
  7. Anne-Marie:
    16 april 2016
    Dag Bram, met veel plezier volg ik je verhalen weer. Die honden, dat lijkt me vreselijk. Het mogen dan schepselen van de Heer zijn, maar de gemiddelde mens heeft ze dan niet goed opgevoed
    Goede reis verder en nog veel mooie ervaringen gewenst.
  8. Jenny:
    16 april 2016
    Dag Bram,

Met veel plezier lees ik weer je reisverhalen.De laatste zinsnede van je verhaal van 12 april schrijf je "er komt best wat naar boven in al die stille uren".
    Morgen 17 april is de voorganger bij ons in de Rank ds. Jochem Stuiver, de preek heeft als thema "hoe stiller je wordt, hoe meer je kunt verstaan" dit wilde ik je even schrijven n.a.v de bovenstaande zinsnede .
    Goede reis en geniet van wat je onderweg hoort en ziet.

Hartelijke groet,
    Jenny Stekelenburg-Feenema
  9. Karin:
    18 april 2016
    Dag Bram,
    Mooi om je verslagen te lezen. Het geeft de sfeer van je tocht goed weer. Lange afstanden iedere keer lees ik. Knap hoor om dat zo in je eentje te kunnen. Moedig ook. Ik blijf je volgen hoor. Alle goeds. Karin