De Alpen

29 augustus 2014 - Aosta, Italië

Twee dagen heb ik erover gedaan om de klim naar de Col du Grand St. Bernard te maken. De eerste dag, afgelopen dinsdag, ging in dikke nevels en in stromende regen, vrijwel de hele dag. Ik heb best een goeie uitrusting, maar met zoveel regen dringt het vocht toch naar binnen. Voeten nat en op den duur m'n hele lijf. Het was ook koud, drama. Ik kon de route moeizaam lezen, want druppels op m'n scherm en op m'n bril. Daardoor fout gelopen en tijd verspeeld. Er werd me een lift aangeboden en ik kon de laatste kms. met de trein doen. In een parochiehuis m'n spullen weer drogen. De volgende dag was het stralend weer en kon ik 1500 m stijgen in een schitterende omgeving. Het was niet zo zwaar als ik me voorgesteld had. De weg naar de Grand St. Bernard kent een hele historie. De Romeinen trokken er over om hun rijk naar het noorden uit te breiden. Later was het een handelsweg van Italië naar Vlaanderen. En Napoleon trok er met z'n leger overheen in 1800. 40 man waren nodig om één kanon mee te slepen. Indrukwekkende verhalen.
Nu ben ik in twee dagen afgedaald naar Aosta, dat ligt op 580 m. De stad is genoemd naar keizer Augustus die hier zijn overwinningen behaalde.
Veel vaker ontmoet ik nu ook andere pelgrims, zoals een Duits echtpaar uit Berlijn die de route vanaf Lausanne doen. Een vrouw uit Slovenië die onderweg ook aquarellen maakt. 3 Fransen die ik verschillende keren heb ontmoet in de herbergen.
De taal klinkt hier anders, het eten is anders en de mensen bewegen anders. Ik leer weer heel wat bij. Heb nog steeds genoeg inspiratie om verder te gaan. Hartelijke groet en op naar het volgende verhaal.

1. Jeanette:
    29 augustus 2014
    Je maakt heel wat mee Bram. Maar als de zon weer schijnt, vergeet je de regen altijd snel. Dat is bij jou vast ook zo. Leuk om je verhaal weer te lezen. Ga zo door. Ik kijk uit naar je volgende verhaal en wat je dan weer hebt meegemaakt.
    Hartelijke groetjes Jeanette.
  2. Fredy Schild:
    29 augustus 2014
    Wat een doorzettingsvermogen! Boeiend te lezen hoe je het maakt en wat je beleeft. Goede reis en mooi weer!
  3. Anne-Marie:
    29 augustus 2014
    Indrukwekkend Bram, wat een reis en wat een ervaringen. Wat fijn dat we het via dit blog mogen meebeleven. Goede reis verder.
  4. Jaantje en Ben:
    29 augustus 2014
    Gefeliciteerd. Dat heb je toch maar mooi volbracht. En telkens ontmoet je behulpzame mensen, zodat je de volgende dag vol goede moed weer verder kunt. Hopelijk staat je nu een zonnige tocht te wachten door het mooie Italië.
  5. Lieke:
    30 augustus 2014
    Hallo Bram, Mooi om je verhalen en ervaringen te lezen, ik blijf het een hele prestatie vinden, nog een inspirerende reis verder!
  6. Ko en Rudie:
    Hoi Bram,
    Wat jammer dat je zulk rot weer hebt gehad. Het is hier op het ogenblik niet beter. Leuk dat je mensen ontmoet die de zelfde route lopen. Fijn dat je nog steeds dingen bij leert je bent nooit te oud om te leren Bram. Ga vol goede moed verder.
    Groetjes van Ko en Rudie
  7. Jannie Bos:
    Ha Bram,
    Fijn om weer van je te vernemen. Pas goed op je gezondheid.
    We willen onze organist/pianist niet missen. Wij waren ook ooit in Aosta. Als daar de stenen zouden kunnen spreken..
    Hartelijke groet van Jannie
  8. Paula:
    lieve Bram,
    Een verslag boordevol belevenissen en bespiegelingen. Niet één dag is dezelfde, telkens iets anders, iets nieuws. De ene keer een teleurstelling, de andere keer een onverwachte positieve wending. Bram, wat komt er veel op je af en wat is het geweldig, dat je dat je dit met ons deelt.
    Grappig, dat je Aosta net nog in augustus hebt bereikt, op de drempel van september. En wat zal het boeiend zijn om nu ook meer pelgrims tegen te komen, hun verhalen aan te horen en jouw eigen verhaal te doen.
    Vaya con Dios en een hartelijke groet!
  9. Jenni Schuldink:
    30 augustus 2014
    Armoede wat het weer betreft Bram, maar wat een rijkdom als je zegt: "De taal is anders, het eten is anders en de mensen bewegen anders".
    Prachtig dat je deze dingen ziet en dit aan ons doorgeeft. Dank daarvoor.

Hartelijke groet, Jenni Schuldink.
  10. Jenny:
    Dag Bram,

Fijn om weer een wandelverslag te lezen met "ups and downs".
    Maar er staat een zonnige wandeling te wachten door Italië.

Nog even een spreuk:
    In een auto zie je het landschap, lopend beleef je het.

Nog veel wandelplezier
  11. Elly van Dinther:
    Dag Bram

Toeval bestaat, of niet? Jij had het moeilijk deze week en laat dat nou bij mij nou ook zo zijn. Het maken van de Tangled Star in je quilt was een uitdaging vol moeilijkheden. Maar het is gelukt. Jij gaat verder naar Italie en ik met de quilt. Leuk je boeiende verhalen te lezen. Ik hoop dat het weer je gunstig gezind blijft. Groetjes, Elly van Dinther
  12. Karin:
    Dag Bram,
    De Alpen gelukkig over. Het weer viel niet mee lees ik. Jammer, het kan er zo mooi zijn met een zonnetje. Maar in de Alpen kan het in de zomer bijna winter zijn. Abt Emo uit Wittewierum had het ook zwaar in de Alpen las ik vorig jaar. Maar hij stak ze dan ook over in een wat ander jaargetijde. In ieder geval nu in het land van lekkere koffie en gelati's. Houdt goede moed.....
    Karin
  13. Feri en Ankie.:
    1 september 2014
    Hallo buurman Bram,
    Hebben weer geboeid je reisverslag gelezen.Je maakt zo wel veel dingen mee, het een fijner dan het andere.
    Respect dat je toch gewoon door gaat met je reis.
    Hartelijke groeten Ank en Feri.
  14. Anneke Fleurke:
    1 september 2014
    Ha Bram,
    Een hele onderneming en veel uithoudingsvermogen is nodig.
    Sterkte en hopelijk mooi weer. Petje af voor je !
    Hartelijke groet,

Anneke.
  15. Cees:
    15 september 2014
    Ha Bram,
    Wat zie een moois allemaal tijdens het wandelen.
    Geniet ervan.
    Hart. groet,