Op het meer van Genève.

23 augustus 2014 - Lausanne, Zwitserland

In de afgelopen week heb ik enkele heel mooie etappes gelopen. Een paar dagen in de Franse en Zwitserse Jura over de GR 5, dat is een LAW die loopt van Bergen op Zoom naar Nice. Ik zie al een paar dagen in de verte de Alpen dichterbij komen, de 1000 m grens ben ik ook al eens gepasseerd. Na het weekend gaat het echte klimwerk beginnen en passeer ik de grote St. Bernardpas.
Ik vraag me soms af hoe kan dat de ene dag makkelijk en licht verloopt (ook al is de afstand meer dan 30 km) en de volgende dag soms zwaar en moeizaam is. Het zal een combinatie van factoren zijn, waaronder m'n eigen mentale barometer. Wat ik ook herken van mijn vorige voettocht, is dat m'n zintuigen scherper worden na zoveel stille uren alleen. Ook met het ervaren van emoties werkt dat zo, het is alsof het dieper gaat.
Lausanne is een grote stad, er is een uitgebreid Metronet. De officiële opening van de olympische spelen 2016 vindt hier plaats. De economie in Zwitserland draait op hoge toeren, er zijn zoveel sterke merken zoals Nestlé en Rolex. Ook leveren zij nu de groenten aan Rusland die wij daar nu niet kwijt kunnen.
In de kathedraal van Lausanne plaatste ik een stempel in mijn Credential, waarna een Engelse vrouw van alles begon te vragen over mijn tocht. Ze had een boek geschreven (fictie) over een pelgrim die een reis maakte en tevens op zoek was naar zichzelf. Ze was vast van plan om ook eens een voetreis te ondernemen.
De etappe van vandaag naar Montreux doe ik varend over het meer van Genève. Zo rust ik wat en kom toch vooruit.
Alle reacties zijn fijn, en al beantwoord ik niet alles persoonlijk, ik waardeer het zeer.

1. Jaantje en Ben:
    23 augustus 2014
    Je hebt er al weer heel wat kilometers opzitten Bram, maar nu komt het echte alpenwerk. De St. Bernhardpas zal nu een beste klus worden, maar het is het zeker waard. Hopelijk heb je boven mooi weer. Een mooi weekend gewenst, wij zullen tussen de buien door proberen nog wat boodschappen is huis te halen.
  2. Gert van der Schoor:
    23 augustus 2014
    Frankrijk ligt dus achter je. Een belangrijk deel is afgesloten. Nu de bergen. Het bewondering voor je doorzettingsvermogen. Ook mooi dat je anderen laat delen in je ervaringen. Ik heb inmiddels de diensten in De Rank zonder ongelukken afgesloten. Leuk om even wat anders te doen. Veel succes verder.
  3. Nel Rijneveld:
    23 augustus 2014
    Goed om weer van je te lezen Bram. Een goede tijd ook in CH: 'n prachtig land. Sterkte met het klimmen.
  4. Jaap:
    23 augustus 2014
    Je zult vandaag Gijske wel in het bijzonder missen, gefeliciteerd met haar verjaardag!
    En sterkte op de Alpen. Je moet maar zo denken: Hannibal had ook nog honderd olifanten in bedwang te houden, en hem is hem ook gelukt.
  5. Paula:
    lieve Bram,
    Fijn om weer een verslag te lezen (zoals je weet, lees ik de verhalen nog met terugwerkende kracht vanaf het begin), Mooi hoe je ervaart, dat de zintuigen in scherpte toenemen, wat een geweldige gewaarwording. En dan de volgende week de St. Bernhardpas, wat een uitdaging.
    Vanochtend las ik een tekst, die mij aan jou deed denken en die ik je graag meegeef: "de reis zelf is de beloning".
    vriendelijke groeten!
  6. Wilfried:
    24 augustus 2014
    Beste Bram,
    Gisteren eindigde mijn 4-daagse wandeltocht rondom de IJzer. We waren met duizenden, geen moment van stilte of rust. Andere waarden telden hier. Toch geeft dit mij een vaag idee omtrent de motivatie die jou drijft en de inspanning die jij levert. Je verlangen naar de tocht en tevens je verlangen om deze te beëindigen, je strijd tegen het fysieke ongemak. Dat je door gaat ondanks alles sterkt je.
    Continuare con Dio sul vostro pellegrinaggio a Roma.
  7. Jenny:
    24 augustus 2014
    Hallo Bram,

Fijn om je reisverslag weer te lezen. Ik heb een keer een spreuk gelezen die wilde ik ook jou meegeven.

Wandelen is even alles laten lopen.

Veel wandelplezier,

Hartelijke groet,
    Jenny
  8. Roel:
    Beste Bram,

Ik zit je blijkbaar op de hielen :-). Ook ik ben 23 aangekomen in Lausanne, maar dan per vliegtuig. Ik heb twee jaar geleden het eerste stuk gelopen van Den Haag naar Lausanne en hoop dit jaar van Lausanne tot Rome te komen. Ik loop vandaag, de 25e, naar Aigle. Wie weet zien we elkaar nog een keer en anders: succes met je tocht. Ik zal je blog met plezier ook volgen.

Groeten van Roel
  9. Bram:
    25 augustus 2014
    Er ligt nog een mooie uitdaging voor je. Door de bergen! Zelf kwam ik altijd onder de indruk van de schepping (en van de Schepper) als ik in de bergen liep. Ik wens je van harte een zelfde ervaring toe.
  10. Marieke:
    25 augustus 2014
    Ha Bram! Door het leuke stukje in het AD van 20 augustus las ik over je reis en vond ik je reislogsite. Ik wist dat je ging, alleen niet wanneer. Wat een bijzondere ervaringen heb je al gehad! En wat verdrietig van je zwager!
    Ik geniet van je foto's, video's en verhalen. Knap wat je doet, hoor! En leuk dat wij er op deze manier van kunnen meegenieten! Hartelijke groetjes!
  11. Crina van Belzen:
    26 augustus 2014
    Beste Bram, goed om je verslag te lezen. Wat je schrijft over de stilte die je zintuigen scherper maakt herken ik van stilte retraites.(zitten en lopen in stilte op een vaste plek). gefeliciteerd met Gijskes verjaardag. Wat een gezellige en aardige dochter heb je , ik ben na de begrafenis van Henk met haar meegereden naar Utrecht, ze zette me zelfs af bij station Utr Overvechr waar mijn fiets stond.
    Goede en inspirerende tocht verder, hartelijke groet,
    Crina
  12. Dit en Piet Bongers:
    28 augustus 2014
    Dag Bram,
    We hebben weer genoten van je laatste verslag en blijven je met belangstelling volgen. Nu het prachtige en pittige deel door de Zwitserse Alpen. Ik hoop dat je ondanks vermoeienissen toch volop kunt genieten. Het is hoger en steiler misschien dan naar Santiago, maar met jouw ervaring en doorzettingsvermogen zal het wel lukken. Goed van je dat je een stuk gevaren hebt, dan kom je fysiek ook weer even tot rust. De ijlere berglucht is natuurlijk echt iets waar je rekening mee moet houden. Goed acclimatiseren en dan maar wat minder km op een dag lijkt me van groot belang, daar heb je vast wel rekening mee gehouden.
    Hartelijke groet,
    Dit en Piet