Op het meer van Genève.

23 augustus 2014 - Lausanne, Zwitserland

In de afgelopen week heb ik enkele heel mooie etappes gelopen. Een paar dagen in de Franse en Zwitserse Jura over de GR 5, dat is een LAW die loopt van Bergen op Zoom naar Nice. Ik zie al een paar dagen in de verte de Alpen dichterbij komen, de 1000 m grens ben ik ook al eens gepasseerd. Na het weekend gaat het echte klimwerk beginnen en passeer ik de grote St. Bernardpas.
Ik vraag me soms af hoe kan dat de ene dag makkelijk en licht verloopt (ook al is de afstand meer dan 30 km) en de volgende dag soms zwaar en moeizaam is. Het zal een combinatie van factoren zijn, waaronder m'n eigen mentale barometer. Wat ik ook herken van mijn vorige voettocht, is dat m'n zintuigen scherper worden na zoveel stille uren alleen. Ook met het ervaren van emoties werkt dat zo, het is alsof het dieper gaat.
Lausanne is een grote stad, er is een uitgebreid Metronet. De officiële opening van de olympische spelen 2016 vindt hier plaats. De economie in Zwitserland draait op hoge toeren, er zijn zoveel sterke merken zoals Nestlé en Rolex. Ook leveren zij nu de groenten aan Rusland die wij daar nu niet kwijt kunnen.
In de kathedraal van Lausanne plaatste ik een stempel in mijn Credential, waarna een Engelse vrouw van alles begon te vragen over mijn tocht. Ze had een boek geschreven (fictie) over een pelgrim die een reis maakte en tevens op zoek was naar zichzelf. Ze was vast van plan om ook eens een voetreis te ondernemen.
De etappe van vandaag naar Montreux doe ik varend over het meer van Genève. Zo rust ik wat en kom toch vooruit.
Alle reacties zijn fijn, en al beantwoord ik niet alles persoonlijk, ik waardeer het zeer.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Lydia:
    23 augustus 2014
    Het klinkt heel mooi Bram! Je verwoordt ook heel mooi wat stilte met je doet. Ik hoop op een voorspoedige voortzetting! Het ga je goed! Groetjes Lydia
  2. Lisette T:
    24 augustus 2014
    Hallo Bram
    Wat ben je al een eind op weg zeg, geweldig.
    Je kan wel een paar rondjes op de boot lopen, dan ben je toch lopend overgestoken.
    Die reis met de boot heb ik ook een keer gemaakt. Het is zo mooi daar. Mooi dat je schrijft dat je zintuigen sterker worden. Je krijgt ook zo veel indrukken te verwerken.
    Ik wens je een goede voortzetting van de reis. Wat zal jij weer veel te vertellen hebben als je terug komt.
    Groeten Lisette
  3. Jacqueline Vink:
    25 augustus 2014
    Hoi Bram,
    Wat zal het daar prachtig zijn om te lopen.
    Ook een leuk stukje over je gelezen in de krant! Wat een beroemdheid!
    Hou je goed en geniet elke stap.
    Groetjes Jacqueline
  4. Hans en Beatrix:
    25 augustus 2014
    Beste Bram,
    Geneve, dat moet veel gedachten oproepen: mooie stad, prachtig meer, zetel van veel VN-organisaties en niet te vergeten Calvijn. Zou hij ook iets met pelgrimeren hebben gehad of het hebben afgedaan als Roomse superstitie?
    Hoe het zij, het levert jou wat heel wat op, zo te lezen.
    Fijn! Een opbouwende voortzetting van je tocht toegewenst!
    Beadem ons, o Geest,
    met wonderlijke kracht,
    dan opent zich het leven wer,
    een bloem in volle pracht. (Lied 858)

Groet, Hans Koops