Rome, en nu weer verder

28 maart 2016 - Rome, Italië

Velen hebben er al weet van, voor anderen is het misschien nieuw: de komende week wil ik mijn tocht, die in oktober 2014 eindigde in Rome, weer voortzetten. Mijn pelgrimspad vervolgen. De vertrouwde omgeving achter mij laten. Dat betekent ook het loslaten van gewoontes, en op weg gaan. Weglopen van de krassen en deuken die het leven nu eenmaal aanbrengen. Weglopen betekent niet: wegvluchten, maar veel meer het loslaten van dingen waarin je gevangen zit, en zo bevrijding ervaren.  Vernieuwd worden naar lichaam en geest.

Het afscheid nemen van dierbaren is al begonnen, dat is van de hele onderneming één van de lastigste dingen.  Onderweg zal ik als vreemdeling te gast zijn overal waar ik kom. En zo weer ervaren hoe gastvrij mensen vaak zijn. Als pelgrim verlang je naar verte en vrijheid. Dat is op zo’n tocht ruim voorhanden, je kunt elke dag weer genieten van alles om je heen, de prachtige natuur, de mensen, de heiligdommen die je passeert met de geschiedenis die eraan verbonden is. Wat deze tocht me zal brengen is ongewis, maar ik zie het met vertrouwen tegemoet.

Ik heb de route die ik wil gaan lopen bestudeerd, mijn uitrusting is weer op orde. Er moesten keuzes worden gemaakt; in een eerder plan wilde ik vanaf Bari overvaren naar Albanië en daar de Via Egnatia gaan lopen naar Thessaloniki en Istanbul. Om verschillende redenen is het toch een andere route geworden. Ik heb ook wat Italiaans geleerd in de afgelopen tijd en heb me mentaal voorbereid. En fysiek denk ik een flinke tocht wel weer aan te kunnen. Een detail: afgelopen week heb ik mijn voeten verzorgd. Nagels knippen, eelt vijlen en masseren met hydraterende crème, heerlijk! Ook als je niet ver hoeft te lopen moet je dit maar eens doen.

Woensdag hoop ik per trein in Rome aan te komen, om vervolgens vrijdag a.s. te beginnen met deze tocht. Vanaf Rome ga ik verder over de Via Francigena, de weg die ik vanaf Canterbury ging, en neem daarvan nu het zuidelijke traject, de Via Francigena del Sud. Vanaf het St. Pietersplein is dat de beroemde Via Appia Antica, de weg die ook Petrus en Paulus gingen zo’n 2000 jaar geleden, in omgekeerde richting. Na Rome gaat de Via Appia richting Bari, daar kan ik het graf van St. Nicolaas bezoeken. Langs de oostkust verder zuidwaarts naar Brindisi, en als er genoeg tijd is nog verder naar het uiterste zuiden : Santa Maria di Leuca. Dit is volgens de overlevering de plek waar Petrus aan land kwam om evangeliserend naar Rome te gaan. In elk geval wil ik in Brindisi de boot nemen naar Patras. Dit is in feite de inscheping voor de route naar het Heilige Land. Want dat is uiteindelijk mijn plan: om per boot en te voet Jeruzalem te bereiken. Niet dit jaar nog, maar misschien volgend jaar, zo hoop ik. Vanaf Patras wil ik via Corinthe naar Athene lopen in ca. 2 weken. Daar zal ook weer heel veel te zien zijn.  Vandaar weer een boottocht, naar Rhodos. Deze route (over de Griekse eilanden) volgt globaal het traject dat Richard Leeuwenhart aflegde tijdens de Derde Kruistocht (1189-1192). Zo zie je dat deze wegen al heel erg oud zijn en vele pelgrims, kruisvaarders, evangelisten en avonturiers mij al zijn voorgegaan. Dat lopen in een historische context maakt het tot een bijzondere reis.  Eind mei keer ik vanaf Rhodos terug.

Ik wil proberen om met enige regelmaat weer een blog te schrijven, om mijn wedervaren met jullie te delen. Zodat je op de hoogte kunt blijven van de details van de route, de ontmoetingen en de bijzonderheden van de plaatsen die ik aandoe. In verbondenheid met jullie allen.

Tot gauw.

Bram

1. Leo Lamers:
    28 maart 2016
    Bram, ik wens je veel succes op deze avontuurlijke en bijzondere reis!
  2. Lydia:
    28 maart 2016
    Hallo Bram, de uitgestippelde reis klinkt geweldig interessant en avontuurlijk. Dat moet wel weer een onvergetelijke ervaring voor je worden. Ik vind het knap dat je deze stap(pen) durft te zetten! Veel succes en geniet van de bijzonderheden die je tegen gaat komen! Hartelijke groet, Lydia
  3. Wilfried:
    28 maart 2016
    De werkelijkheid, dat je gaat op paden waar duizenden jou reeds voorgingen, dat vooruitzicht geeft jou vleugels. Toch blijf je met de beide voeten vast verankerd aan het pad dat je al langere tijd in gedachten hebt. Ik kan er alleen maar bewonderend naar kijken. Andare con Dio.
  4. Jaantje en Ben:
    Hallo Bram,

Wat een verrassing! Je blijft doorgaan, knap hoor. We hadden kort geleden nog mailcontact met Dineke, maar daarin kwam jouw nieuwe tocht niet voor. Sterkte, we zullen je verhalen met belangstelling blijven volgen.
    Ga met God en Hij zal met je zijn!
  5. Anne-Marie:
    28 maart 2016
    Dag Bram, met veel plezier zal ik je verhalen weer volgen.
    Goede reis, Vaya con Dios en a Dieu.
  6. Nel Rijneveld:
    28 maart 2016
    Dag Bram, een hele goede reis toegewenst. Vrede en alle goeds.
  7. Rudie en Imelda:
    28 maart 2016
    Beste Bram, wij hebben net je mail gelezen waarin je mede deelt dat je weer een hele mooie voettocht gaat maken. We wensen je een goede reis naar Rome, en veel wandelplezier. We zullen je blijven volgen.
    Groetjes van Ko en Rudie.
  8. Wil Leeman:
    Hallo Bram,
    Wat mooi om te lezen dat je weer aan de wandel gaat, ik wens je veel mooie ervaringen en fijne ontmoetingen met mensen toe. Ik blijf je volgen en kom gezond weer thuis.
    Groetjes Wil Leeman.
  9. Marchien enkelaar lenten:
    Dag Bram,
    Met belangstelling en bewondering heb ik je voorgenomen pelgrimsreis gelezen.Ook deze keer zie ik er naar uit je verslagen en bijzonderheden die je ondervindt te lezen.. Fijn om je op deze pelgrimstocht te volgen. Tevens wens ik je weer waardevolle ontmoetingen toe.
  10. Jannie Bos:
    28 maart 2016
    Goede reis, Bram. Ben alweer benieuwd naar je belevenissen.
  11. Kees van Otterlo:
    Beste Bram,
    Heel veel sterkte met deze nieuwe tocht. Kijk graag uit naar je belevenissen en we horen graag weer van je.
  12. Jaap Gruijs:
    28 maart 2016
    Hoi Bram, ik wens je een goede en vruchtbare pelgrimage toe. Dat Gods Geest je op je pad moge begeleiden.
  13. Nienke de Goeijen:
    Beste Bram,
    Een goede en veilige reis gewenst.
  14. Rita Denkers:
    28 maart 2016
    Beste Bram, dit wordt weer genieten, het is zo mooi onderweg en de mensen zijn zo vriendelijk. Mijn man en ik gaan begin mei wandelen op Cyprus, dan zijn we al dicht bij Israël dat we volgend jaar willen doen. Heel veel geluk op je pad en behouden thuiskomst.
    Hartelijke groeten van Piet en Riet
  15. Andries en Alie:
    28 maart 2016
    Dag lieve Bram. We hebben even gekeken welke route je gaat volgen. Spannend hoor!
    We wensen je een heel goede tocht en we kijken uit naar je verhalen!
    Andries en Alie
  16. Jolanda:
    28 maart 2016
    Wat een avontuurlijk plan weer Bram! Maar ook zo mooi. Wandelend kun je alles loslaten en opgaan in de omgeving en rust vinden in jezelf. Dat is waarom wij ook zo graag wandelden. Sijmen een ik zullen je weer volgen, heel veel succes, en heel veel geluk op je weg!
  17. Dineke:
    Lieve Bram,
    we zagen elkaar net nog. En we namen afscheid. Dat is in een oogwenk gebeurd. Zo kan dat gaan met een afscheid: je neemt je voor om dit of dat te zeggen of doen. En als t er op aan komt blijft t bij een gebaar, een korte groet. Maar die kwam dan ook wel vanuit mijn hart. En vanuit mijn hart voel ik me met je verbonden. Dicht bij of ver weg, ik denk aan je. Moge ook deze tocht je inspireren en doen leven. Liefs Dineke
  18. Ali en Cock:
    Lieve Bram,
    We wensen je een goede camino. Geniet, vertrouw op de mensen en op jezelf. Graag lopen we weer met je mee in gedachten.
    Liefs, Cock en ali
  19. Erica Visman:
    Hallo Bram,

Wat leuk dat je weer op reis gaat. Ik ben vorig jaar met mijn man begonnen aan de reis van Rome naar Bari. Helaas nu alleen maar in vakanties, ik ben wel een beetje jaloers dat jij er weer voor langere tijd erop uit trekt. Ik heb net 8 dagen de Walk of Wisdom rond Nijmegen gelopen. Voor de eerste keer sinds 2013 er weer een aantal dagen alleen op uit. Het is en blijft een bijzondere ervaring.

Ik wens je een mooie reis, Erica
  20. Hans en Beatrix:
    Beste Bram,
    Je staat aan de vooravond van een nieuw avontuur. We wensen je een goede pelgrimage!
    Dat de Eeuwige je nabij zal zijn en jij op je weg veel goede mensen mag ontmoeten!
    Vrede en al het goede, Beatrix en Hans
  21. Jenni:
    Beste Bram,
    Loslaten, betekent tijdelijk het houvast verliezen. Niet loslaten betekent voor altijd het houvast verliezen.
    S. Kierkegaard
    Een goede pelgrimage toegewenst.
    Hartelijke groet, Jenni
  22. Aart de Kort:
    29 maart 2016
    Ha Bram, grote onderneming weer, maar je bent inmiddels een ervaringsdeskundige. Jammer dat je niet via Albanië gaat, maar dat kun je altijd nog eens een keer bezoeken, is echt een pracht land, hoewel zeer arm. Volg met interesse je verslagen. May the Force be with you! hart. groet, Aart
  23. Coby wattel:
    Hallo Bram,
    Van je plannen waren we op de hoogte en nu ga je op weg. Geniet van de mooie, interessante en boeiende route en ook van de ontmoetingen die je vast zult hebben. We hopen je weer te volgen. God zegene je op je weg!
  24. Anneke Fleurke:
    30 maart 2016
    Dag Bram,
    Wat een fanatische nieuwe uitdaging. Een goede reis. Het "loslaten" gaat je zeker lukken. Het "ontmoeten" in de liefde die je zal ontvangen maar ook de uitdagingen blijf ik graag volgen. Nogmaals een goede, voorspoedig en bezinnende reis.

H. groet,

Anneke.
  25. Willemijn Roodbergen:
    31 maart 2016
    Beste Bram,
    Je bent gisteren op weg gegaan voor weer een grote voettocht. Hoe zal het gaan, wie zul je tegenkomen en nog veel meer vragen vergezellen je en worden dag voor dag, uur voor uur, minuut voor minuut beantwoord. Wel staat vast dat je met God mag gaan.
    Graag wens ik je alle goeds op deze tocht en hoop ik dat je verrijkt door prachtige ervaringen weer terug zult keren op de plek waar je wilt wonen en werken en muziek maken. Hartelijke groet, Willemijn
  26. Bram:
    31 maart 2016
    Goede reis gewenst! Hopelijk brengt de tocht jou wat je ervan verwacht. Ga met God en Hj zal met je zijn.
  27. Agnes Stekelenburg:
    Beste Bram,

Heb het goed op al je wegen.

Agnes
  28. Harriet:
    Dag Bram,

Veel succes, plezier en mooie ontmoetingen gewenst! We zijn benieuwd naar al je verhalen.

Het ga je goed!

Liefs Harriët
  29. Paula:
    lieve Bram,
    Nu al, zo kort na het vertrek en nog maar aan het begin van dit nieuwe avontuur, is het geweldig om alle reacties van allen, die jou "volgen" en met je "meegaan" te lezen en zo een beetje op de hoogte te raken en te blijven van jouw wel. Dankjewel, dat je ons dat inkijkje gunt. Anda con Dio.
    Paula
  30. Frans van der Reijden:
    1 april 2016
    Ik heb enorme bewondering voor je. Goede reis.
  31. Karin:
    Dag Bram,
    Een inspirerende en veilige reis toegewenst.
  32. Dorie vd Brink:
    1 april 2016
    Goede reis gewenst met deze prachtige historische reis!! Bep en ik vinden het leuk je te kunnen volgen ! Alle goeds
  33. Werkman:
    3 april 2016
    Dag Bram,
    De kop is er af en wij wensen je de komende weken een fijne en inspirerende voettocht.
    Hartelijke groet,Fokko en Chris
  34. Bep Oudshoorn:
    3 april 2016
    Hallo Bram,
    Fijn dat je conditie goed is om je pelgrimsreis vanuit Rome te hervatten. Een oud lied komt bij mij naar boven dat we vroeger veel zongen.
    "Waarheen pelgrims, waarheen gaat gij
    't Oog omhoog en hand in hand?
    Wij gaan op des Konings roepstem,
    naar ons huis en Vaderland ..."
    Een goede, inspirerende en gezegende voetreis toegewenst.
    Hartelijke groet,
    Bep